Parížania budú hlasovať o zavedení vyšších parkovacích poplatkov pre vodičov športovo-úžitkových vozidiel, uviedla agentúra AFP. Cieľom opatrení, ktoré presadzuje parížska radnica, je znížiť znečistenie a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Malo by sa týkať len návštevníkov hlavného mesta a sú v ňom početné výnimky pre rezidentov.

Socialistická starosta francúzskej metropoly Anne Hidalgová vyzvala 1,3 milióna voličov, aby hlasovali „za alebo proti zavedeniu osobitnej sadzby za parkovanie ťažkých, ťažkopádnych a znečisťujúcich osobných automobilov“. Referendum sa podľa nej týka vozidiel SUV alebo silných vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies.

Ak Parížania opatrenia odhlasujú, budú musieť návštevníci metropoly, ktorých spaľovacie alebo dobíjacie hybridné vozidlo presiahne 1,6 tony, respektíve dve tony v prípade elektromobilu, zaplatiť 18 eur za hodinu parkovania v centrálnych štvrtiach a 12 eur vo vonkajších štvrtiach. V súčasnosti platí za parkovanie v centre šesť eur na hodinu a na okraji Paríža štyri eurá.

Podľa radnice sa opatrenie nebude týkať parížskych rezidentov a profesionálov, ktorí parkujú vo svojej zóne, taxikárov na vyhradených stanovištiach, remeselníkov, zdravotníkov a osôb so zdravotným postihnutím.

„Čím väčšie (auto) je, tým viac znečisťuje,“ odôvodnila opatrenia v decembri Hidalgová, ktorá už spriechodnila nábrežie Seiny, zakázala vjazd osobným autám na jednu z hlavných dopravných tepien v centre mesta Rue de Rivoli, a ozelenila 200 ulíc tým, že z nich odstránila dopravu.

Motoristické asociácie iniciatívu kritizujú. Niektoré z nich napríklad popierajú, že by nové SUV znečisťovalo ovzdušie viac ako malé auto na diesel vyrobené pred rokom 2011.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Šéf agentúry IEA Fatih Birol bojuje proti šíreniu predaja SUV vozidiel. Majú až priveľa nevýhod