Usporiadatelia letných olympijských hier v Paríži sľubovali, že to budú hry najšetrnejšie k životnému prostrediu v dejinách. Týždeň po začatí hier sa ale množia správy o častom používaní pollitrových plastových fliaš a dokonca aj o tom, že predajcovia ich obsah prelievajú do zálohovaných plastových téglikov. Ekologické organizácie aj návštevníci hier Paríž kritizujú, že súčasný model má k znižovaniu používania plastu naozaj ďaleko, napísal denník Le Monde.
Pri príležitosti hier vo Francúzsku bolo vyrobených 13 miliónov téglikov zo silného plastu s potlačou s motívmi hier a Coca-Coly, ktorá je partnerom a dodávateľom nápojov na olympiádu. Tégliky nazývané ecocups sú síce zálohované na dve eurá, ale mnoho turistov ich nevracia a necháva si ich na pamiatku. Druhým zádrheľom je nedostatok fontán a pitných fontánok, kde organizátori zamýšľali, aby ľudia naberali pitnú vodu zadarmo. Perlivá voda je k dispozícii za poplatok.
Parížska radnica vybavila dvadsať fanzón, ktoré spravuje, pitnými fontánkami. Na väčšine športovísk je tiež možné doplniť si fľašu alebo pohár s vodou. S kritikou a nevôľou niektorých divákov sa však stretávajú Stade de France, Arena Bercy alebo tenisový svätostánok Roland-Garros, kde sa šumivé nápoje amerického giganta nalievajú z pollitrových fliaš do zálohovaných pohárov a tvoria sa dlhé rady.
„Nepatrím k tým, ktorí by nedokonalým značkám vyčítali, že sa snažia zlepšovať. Ale keď mám pocit, že zo mňa robia hlupáka, ťažko sa môžem usmievať," opísala svoje dojmy z návštevy Stade de France Ingrid Vanhée, ktorá v minulosti pôsobila ako vedúca stratégie v environmentálnej organizácii Citeo. Túto organizáciu založili spoločnosti v sektore masového predaja s cieľom znížiť vplyv svojich obalov. Vo svojom príspevku sa Vanhéeová oprela priamo do spoločnosti Coca-Cola Company, ktorá sa podľa nej na olympijských hrách „snaží získať zlatú medailu v oblasti greenwashingu".
Spoločnosť Coca-Cola uviedla, že na športoviskách, v olympijskej dedine alebo v kaviarňach nainštalovala celkovo 700 nápojových automatov. Inde, ale nie sú. Podľa organizačného výboru a spoločnosti Coca-Cola je to z prevádzkových dôvodov, ako je nedostatočné pripojenie na vodovodné potrubie na dočasných športoviskách, nedostatok miesta v existujúcich stánkoch s občerstvením alebo sponzorské zmluvy s prevádzkovateľmi športovísk, ktoré budú po olympiáde spravovať Stade de France alebo Arena Bercy.
Philippe Bolo, francúzsky poslanec, ktorý je autorom niekoľkých správ o znečistení plastmi, tiež vyjadril pochybnosti o ekologickosti hier po tom, ako si pozrel hádzanársky zápas na štadióne v areáli výstaviska. „Ak sa nápoje na podujatiach predávajú v opakovane použiteľných pohároch, prečo sa plnia z fliaš a nie z veľkoobjemových zásobníkov?" pýta sa Bolo.
Usporiadatelia hier sľubovali, že sa počas nich spotrebuje o polovicu menej plastových fliaš ako na hrách v Londýne pred 12 rokmi. Paríž teraz počíta s takmer desiatimi miliónmi pollitrových plastových fliaš a 13 miliónmi téglikov ecocups.
„Keď to všetko spočítame, je ťažké predstaviť si, ako Paríž 2024 splní svoj cieľ znížiť množstvo plastov," hovorí Muriel Papinová zo združenia No Plastic In My Sea. Papinová tiež upozorňuje, že mnoho ľudí zálohované tégliky nevracia či už kvôli dlhým frontom, alebo preto, že si ich chcú nechať na pamiatku.
Spoločnosť Coca-Cola upozorňuje, že žiadna z desiatich miliónov fliaš sa nedostane k divákom. Obsluha stánkov je prelievaná do téglikov a fľaše sú „zbierané pri zdroji" a budú vytriedené a zlisované alebo rozdrvené, aby mohli byť recyklované.
Ekologická organizácia France Nature Environnement však upozorňuje, že recyklácia nevedie k zníženiu produkcie oxidu uhličitého. Recyklačný cyklus je obmedzený a vyžaduje si výrobu ďalšieho nového plastu.
Nové jednorazové plastové fľaše s originálnym obsahom majú športovci k dispozícii aj vedľa svojich žinienok, dráh alebo bazénov. Neotvorené fľaše sú zárukou, že nebudú obsahovať žiadne zakázané látky alebo že súper nepridá do nápoja pretekára zakázanú látku. To by nevyhnutne viedlo k diskvalifikácii.