Keď v roku 2018 došlo z dôvodu narušenia dronom k trojdňovej uzávierke letiska Gatwick v Londýne, straty sa počítali na státisíce. Letecké spoločnosti tam nemohli na určitý čas pristávať a tamojšie aerolínie easyJet trojdňová nútená pauza takmer položila na kolená.
Letisko Gatwick počas troch dní úplnej odstávky prišlo o 1,4 milióna libier. Už vtedy vedenie letiska uviedlo, že aj takáto krátka pauza, môže byť nebezpečná.
Výpadkom teraz čelia stovky letísk po celom svete. A podobne ako v iných odvetviach, aj v tomto prípade platí, že najviac ohrozenými sú najmenšie letiská.
Záleží na veľkosti aj vlastníkovi
Letiská po celom svete žijú z pestrej palety služieb. Primárne ide o poplatky za využívanie a prenájom letiskových plôch, poskytovanie handlingových služieb, ktoré zahŕňajú odbavenie lietadla vrátane nakladania a vykladania batožiny, servisné úkony, čistenie lietadiel, catering a podobne. Nemalou zložkou je aj predaj palív či iných prevádzkových kvapalín.
O takmer všetky tieto príjmy súčasné letiská prichádzajú. Výnimkou môžu byť poplatky za odstavenie lietadiel, ktoré boli nútené ostať na zemi. Letecké spoločnosti však aj v tomto prípade svoje lietadlá sťahujú skôr na domovské bázy, kde je parkovanie cenovo výhodnejšie.
Situácia jednotlivých letísk sa mení od prípadu k prípadu. V Spojených štátoch
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?