Nedostatok dielov a prekážka v dodávkach môžu spôsobiť pokles produkcie o viac ako 1 milión vozidiel za štvrťrok, pričom k najväčšiemu zaťažovaniu výrobcov automobilov dôjde pravdepodobne od novembra do jari 2023, najmä ak dôjde k zníženiu energie počas chladnejších zimných mesiacov.
Tlak na dodávateľský reťazec bude pre automobilový priemysel intenzívny, pričom existuje riziko zastavenia dodávok hotových vozidiel z dôvodu nedostatku jednotlivých komponentov.
Vlády v celej Európe zasahujú, aby oslabili vplyv energetickej krízy, ale opatrenia nemusia byť dostatočné na to, aby ochránili automobilový priemysel pred zastavením výroby počas tejto zimy.
S&P predpovedá, že továrne v Európe vyrobia 4 až 4,5 milióna vozidiel za štvrťrok. Ak sa zavedú energetické obmedzenia, produkcia áut môže klesnúť až na 2,8 milióna za štvrťrok. To by predstavovalo 4,8 milióna až 6,8 milióna kusov stratenej produkcie ročne.
Rebríček centier na výrobu automobilov
Predpoveď sa zamerala na 11 hlavných centier výroby automobilov v Európe a zoradila ich podľa toho, ktoré krajiny majú najlepšiu pozíciu. Na vrchole sa umiestnili Česká republika a Nemecko, pričom najmä Nemecko ťaží z relatívne nízkej závislosti od elektriny vyrobenej z plynu a jeho súčasnej úrovne skladovania plynu.
Najväčším rizikám čelia továrne v Španielsku, Taliansku a Belgicku, pričom všetky tri krajiny získali najnižšie skóre v energetickej sebestačnosti.