S oživením leteckého cestovania po pandemických reštrikciách, ktoré naposledy zrušila aj Čína, vychádza najavo, že svet trápi zásadný nedostatok lietadiel. Dopravcovia od United Airlines po Air India zadávajú objednávky, alebo to majú v úmysle, na stovky strojov a výrobcovia lietadiel, americký Boeing a európsky Airbus, zverejňujú veľké uzavreté obchody. Pre obmedzenia v dodávateľskom reťazci však budú tieto lietadlá dodané možno až o niekoľko rokov, napísala agentúra Bloomberg. Spoločnosť Jefferies odhaduje, že v súčasnosti dosahuje počet nevybavených objednávok 12 720 strojov.

Málo lietadiel nie je jediným faktorom

Vysoké ceny leteniek, na ktoré sa ľudia v posledných mesiacoch sťažovali, by sa tak mohli ešte zvýšiť. „Ľudia si počas pandémie zvykli na nižšie ceny leteniek a znovuotvorenie Číny to ešte zhorší,“ povedal Ajay Awtaney, ktorý založil web LiveFromALounge určený pre tých, čo často cestujú letecky. „Nejde len o nedostatok lietadiel, ale aj o ďalšie faktory, ako sú ceny ropy,“ dodal. Svoju úlohu zohráva aj návrat služobných ciest a fakt, že mnoho ľudí si chce dopriať po niekoľkých rokoch zahraničnú dovolenku.

Boeing a Airbus majú svoje najobľúbenejšie úzkotrupé modely vypredané najmenej do roku 2029. Dopyt leteckých spoločností a ich snaha obnoviť starnúce flotily umocňujú problémy v dodávateľskom reťazci - chýbajú potrebné komponenty aj pracovná sila. Airbus na začiatku decembra znížil svoj cieľ dodať tento rok 700 lietadiel, čo zdôvodnil práve problémami v dodávateľskom reťazci. Už skôr európsky výrobca lietadiel varoval, že rast cien energií pocítia najmä menší výrobcovia s energeticky náročnou prevádzkou, napríklad dodávatelia odliatkov a výkovkov.

Predlžovanie životnosti flotíl

Americká spoločnosť Air Lease Corporation, jeden z najväčších prenajímateľov lietadiel na svete, dostala za posledné dva roky každý objednaný stroj s meškaním, uviedol šéf firmy Steve Udvar-Hazy. „Ani jedno lietadlo sme nedostali včas, či už ide o 737 MAX, 787 alebo A330, A350,“ povedal. „A najhoršie to bolo s A321neo. Mali meškanie až šesť alebo sedem mesiacov, ak porovnáme zmluvný mesiac dodania so skutočným dodaním,“ dodal.

Tisíce lietadiel dopravcovia zaparkovali počas hlavného náporu pandémie covidu-19 v púštiach po celom svete. Stovky z nich aerolinky nevrátili do flotily. Stroje po takom dlhom čase mimo prevádzky potrebujú náročnú údržbu, prípadne ich letecké spoločnosti plánujú postupne vyradiť, a nezahŕňajú ich teda do svojich letových poriadkov.

Riešením by mohlo byť prevádzkovanie starších strojov. V krajnom prípade môžu letecké spoločnosti predĺžiť cyklus držania lietadiel, povedal Sunny Xi, riaditeľ poradenskej spoločnosti Oliver Wyman. Letecké spoločnosti v Ázii napríklad plánujú flotily na dvanásťročné cykly, čo je menej ako vo väčšine ostatných regiónov. Ale počas reštrukturalizácií, ktorými dopravcovia prešli v posledných niekoľkých rokoch, „niekoľko leteckých spoločností predĺžilo existujúce flotily a mohlo by tak urobiť aj v budúcnosti,“dodal Xi.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Boeing v novembri zvýšil dodávky zákazníkom na 48 lietadiel