Spoločnosti predávajúce nezdravé potraviny musia upraviť obchodné modely, ak chcú prežiť éru liekov na chudnutie a neprísť o investorov. Vyplynulo to z najnovšieho prieskumu agentúry Bloomberg.
Boj o investorov
Takmer traja zo štyroch respondentov uviedli, že spoločnosti vyrábajúce alebo propagujúce ultraspracované potraviny plné cukru a tuku by mali prepracovať svoju stratégiu. V hre je napríklad zmenšenie porcií či úprava receptúr. Vyše štvrtina z 303 respondentov si myslí, že veľké potravinárske spoločnosti dokážu novú hrozbu vo forme liekov na potlačenie chuti do jedla, akými sú Zepbound, Ozempic a Wegovy, jednoducho prečkať.
„V rozvinutých krajinách nejde o zvýšenie spotreby kalórií, ale o presmerovanie týchto kalórií do zdravších potravín,“ povedala Mayssa Al Midaniová, vedúca manažérka fondu pre výživu spoločnosti Pictet Asset Management. Investori sa podľa nej potrebujú uistiť, že nalievajú peniaze do firiem, ktoré majú schopnosť inovovať a prispôsobovať sa meniacim sa časom.
Niektorí z nich sa nezdravým potravinám v rámci portfólia roky vyhýbali. Väčšinou išlo o správcovské spoločnosti so zameraním na environmentálne, sociálne a správne otázky (ESG). Výrobcovia nezdravých potravín na rozdiel od firiem podnikajúcich v oblasti fosílnych palív, hazardu a zbraní nikdy nemuseli čeliť výzvam na rozsiahle pozastavenie podpory. Situácia sa ale začína meniť a do veľkej miery za to môže príchod novej triedy liekov na chudnutie.
Považovať nezdravé jedlo za „nové uhlie“ je podľa špecialistky na ESG v Montanaro Asset Management Kate Hewittovej výrazná zmena myslenia. „Rovnako ako za odklon od uhlia môže naliehavá potreba riešiť klimatickú zmenu, posun od nezdravých stravovacích návykov je dôležitý pri riešení problému s obezitou a súvisiacimi neinfekčnými ochoreniami a zdravotnými nákladmi,“ vysvetlila.
Vystrašení potravinári
Trh s novými liekmi na chudnutie, ktoré spomaľujú trávenie a pomáhajú navodiť pocit plnosti, by mohol mať do roka 2030 hodnotu 80 miliárd dolárov. Rastúcu popularitu injekcii Wegovy a Ozempic už na vlastnej koži pociťuje viacero reťazcov. Najväčší americký maloobchodný predajca potravín Walmart sa v októbri 2023 posťažoval, že vinou liekov už zákazníci začali do košíkov vkladať menej produktov.
Výkonný spoločnosti Novo Nordisk – výrobcu Ozempicu, prezradil, že mu pravidelne volajú „vystrašení“ šéfovia potravinárskych firiem, ktorých zaujímajú podrobnosti o nových liekoch.