I keď mobilný operátor Orange minulý rok prestal s telefonovaním klientom konkurencie s ponukou svojich služieb, vo februári sa k týmto praktikám opäť vrátil, keďže to zákon nezakazuje, informuje portál Živé.sk.
Regulátor situáciu nerieši
Pôvodne mali mať „náborárske“ telefonáty pauzu minimálne do novembra, kedy začne platiť nová legislatíva. Ako vyplýva zo zistení Živé.sk, obnovenie volaní sa nepozdáva zvyšným konkurentom. Najskôr očakávali, že celú situáciu vyrieši s Orangeom regulátor. To sa zatiaľ nestalo.
Podľa Orangeu je to normálna aktivita. „Telemarketingové aktivity patria medzi štandardné obchodné nástroje telekomunikačných operátorov a podliehajú regulácii podľa Zákona o elektronických komunikáciách. Prípadná realizácia takýchto aktivít je naše obchodné rozhodnutie, pričom vždy konáme v súlade so všetkými aktuálne platnými právnymi predpismi SR a EÚ,“ odkázala hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová.
O2 sa snaží bojovať za férovosť na trhu, uvádza v stanovisku. „S obavou však sledujeme nárast takýchto volaní najmä od februára tohto roka. Naša obava pramení predovšetkým z toho, že táto praktika sa realizuje do doby, kedy nadobudne účinnosť regulácia tzv. predvoľby pre účely týchto volaní a tiež štátneho nevolajte mi registra“ uvádza pre Živé.sk hovorkyňa O2 Martina Vráblik Solčányiová.
Aktivity sa klientom napáčia
Je zrejmé, že sa zákazníkom aktivity Orangeu nepáčia. „Len v marci tvorili telefonáty jedného z konkurenčných operátorov bez predchádzajúceho súhlasu na našich zákazníkov približne až 10-percentný podiel na všetkých nevyžiadaných predajných volaniach. Vo februári bolo toto číslo ešte omnoho vyššie a dosiahlo úroveň až 16 percent. Z nášho pohľadu je len otázkou času, kedy sa aktivity nevyžiadaných volaní dramaticky zvýšia až na takú úroveň, akú sme zažívali pred letom 2021,“ obáva sa Vráblik Solčányiová.
Rovnako aj Telekom je na strane zákazníka. „Od leta 2019 sa vyhýbame náhodným volaniam a nenasadili sme ich ani počas dvoch rokov pandémie. Pracujeme s našimi zákazníkmi, zbierame ich súhlasy a informujeme o platných či končiacich ponukách,“ informoval hovorca Telekomu Michal Korec.
Len v súlade so zákonom
Regulátor situáciu pozorne sleduje. Marketing operátorov sa smie vykonávať len v súlade so zákonom. „Úrad využíva a bude využívať všetky zákonné prostriedky, aby nevyžiadanej komunikácii bránil a zabránil. A preferuje priamu komunikáciu s regulovanými subjektami pred odkazmi cez médiá,“ popisuje hovorkyňa úradu Adriana Volfová.
Zákon, ktorý hovorí o nevyžiadaných hovoroch, začne platiť až v novembri. „Na účely priameho marketingu je zakázané akékoľvek volanie, ak účastník alebo užívateľ uviedol telefónne číslo v zozname alebo ak účastník alebo užívateľ namietal takéto volania osobe, v prospech ktorej sa vykonáva priamy marketing,“ uvádza sa v časti. Ak takéto volnia teda odmietnete, operátor vám viac volať nesmie.
Štát zriadil zoznam „nevolajte mi“, do ktorého sa môžu pridať ľudia, ktorí nesúhlasia s marketingovými telefonátmi konkurenčného operátora. Ten bude musieť využívať číselnú predvoľbu, ktorú vytvára regulátor práve pre takéto volania.