Európsky parlament dal zelenú takzvanému právu spotrebiteľa na opravu. Smernica objasňuje povinnosti výrobcov opravovať tovar aj po uplynutí zákonnej záručnej lehoty za primeranú cenu a v primeranom čase.
Zároveň má motivovať spotrebiteľov k tomu, aby si zakúpené predmety nechávali opraviť, predĺžili tak ich životnosť a podporili udržateľnejšiu spotrebu. Cieľom je tiež zníženie nákladov na nové nákupy.
Vďaka novinke, ktorú podporilo 584 europoslancov, by mala byť v budúcnosti oprava rozbitých spotrebičov a výrobkov ľahšia aj výhodnejšia ako obstaranie nových, a to aj po uplynutí záručnej doby.
Výrobcovia budú mať povinnosť informovať spotrebiteľov o ich právach na opravu a poskytovať opravy pri spotrebičoch, ako sú napríklad práčky, sušičky, umývačky, smartfóny či počítače. Ak bude tovar opravený v rámci záruky, tá sa potom o ďalší rok predĺži.
Po uplynutí tejto lehoty budú výrobcovia stále povinní opravovať bežné domáce spotrebiče, pri ktorých bude oprava stále „technicky realizovateľná“ v súlade s predpismi Únie. Spotrebitelia budú mať nárok na zapožičanie náhradných zariadení počas opravy.
Spotrebitelia budú mať k dispozícii online platformu, kde nájdu informácie o chybách, cenách i čase opráv. Pomôže im tiež nájsť a porovnať opravárenské služby v jednotlivých členských štátoch. Tie budú musieť zaviesť opatrenia na propagáciu opráv, napríklad informačné kampane.