Dvadsaťštyriročná Meng-i sa narodila pri Šanghaji a už viac ako rok študuje v Paríži. O možnosti stať sa detskou opatrovateľkou sa dozvedela od iných študentiek. „Robila to už jedna moja priateľka z Anglicka a presvedčila ma, aby som to tiež skúsila. Povedala som si – prečo nie?“ hovorí.
Večer je na programe obľúbená francúzska veršovačka, ale v mandarínčine. Na veľkú radosť Lény, ktorá sa radšej učí zábavnou formou s Meng-i, ako v škole s učiteľkou.
Študentka si zasa pochvaľuje, že si zlepšuje svoju francúzštinu, zatiaľ ešte trochu nesmelú, a že sa naučí ľudové výrazy a detskú reč.
Študent architektúry Jan už vyše roka dozerá na malého škôlkara Williama, ktorý by sa rád porozprával so svojím starým otcom z Rakúska. Jan má otca Francúza a matku Nemku. „Vždy si spomeniem, čo mi mamička rozprávala, keď som bol malý,“ hovorí.
Britská študentka Harley, ktorá sa tento rok zapísala na Inštitút politických vied v Paríži, si myslí, že opatrovanie detí jej umožní priblížiť sa francúzskemu životnému štýlu a lepšie pochopiť francúzsku mentalitu. Dvakrát týždenne opatruje sedemročného chlapca v Boulogne-Billancourt pri Paríži.
„Pre mňa ako cudzinku v Paríži je ťažké nájsť Francúzov, s ktorými by som mohla udržiavať trvalé styky. Týmto spôsobom to je prostredníctvom dieťaťa možné,“ zdôrazňuje.
Podobne ako Meng-i, Jan a Harley sa stále viac zahraničných študentov stáva opatrovníkmi francúzskych detí, ktorých rodičia chcú, aby si ich ratolesti v ranom veku osvojili cudzí jazyk, väčšinou angličtinu.
Vznikli dokonca agentúry špecializujúce sa na takéto služby. „Naša firma sa rozrastá o 20 až 30 percent ročne,“ uvádza Antoine Gentil, spoluzakladateľ spoločnosti Baby Speaking, ktorá vznikla v roku 2009. Predpokladá, že na budúci rok zabezpečí tisíc opatrovateľov. Z toho by mali 75 percent tvoriť zahraniční študenti.
Mzda – 10 až 16 eur čistého na hodinu – je tiež lákavá, a tak na začiatku každého školského roku počet záujemcov rastie. „Tento rok sme mali 30-tisíc uchádzačov, o polovicu viac ako vlani,“ hovorí druhý spolumajiteľ Baby Speaking Julien Viaud.
Aby agentúry získali čo najviac študentov, zúrivo si medzi sebou konkurujú a ponúkajú rôzne výhody, najmä v Paríži. „Ponúkame im napríklad úhradu cestovného v metre, predplatné na telefón, pomáhame im získať podporu na bývanie nebo na otvorenie účtu v banke,“ uvádza Caroline Benoitová-Levyová, spoluzakladateľka agentúry Babylangues založenej v roku 2008.
„Sme veľmi nároční: vlani sme zo 4 000 uchádzačov vybrali len 350,“ dopĺňa. Táto bývalá profesorka nadviazala partnerstvo s prestížnymi americkými inštitúciami, ako je napríklad Bostonská univerzita, ale aj s britskými, ako je Oxford alebo Cambridge. Služby jej agentúry využíva každý rok o 25 percent francúzskych rodín viac.