Nemecký kancelár Olaf Scholz chce ďalej rokovať o clách na dovoz elektromobilov z Číny do Európskej únie. Scholzove komentáre prichádzajú pred očakávaným piatkovým hlasovaním, v ktorom sa majú krajiny EÚ vyjadriť k zavedeniu vysokých ciel na čínske elektromobily. Nemecká automobilka BMW na spolkovú vládu tlačí, aby clá odmietla.
Rozporuplné dovozné clá
„Viac obchodu s viacerými partnermi a z viacerých krajín – tak vyzerá rozumné riadenie rizika v neistom svete,“ povedal Scholz. „To je dôvod, prečo musia rokovania o elektrických vozidlách s Čínou pokračovať a prečo sa musíme konečne vysporiadať s oblasťami, kde lacný dovoz z Číny poškodzuje našu ekonomiku, napríklad pri oceli,“ dodal.
Francúzsko, Grécko, Taliansko a Poľsko budú podľa zdrojov v piatok hlasovať za zavedenie cla až 45 percent na dovoz elektromobilov z Číny. Ak sa to potvrdí, potom to bude stačiť na to, aby bol návrh schválený. Proti by sa totiž muselo postaviť najmenej 15 členských krajín, ktoré predstavujú 65 percent populácie Európskej únie. Spomínané štyri krajiny spoločne predstavujú 39 percent populácie EÚ.
Európska komisia uvádza, že clá majú zmierniť efekt lacných pôžičiek, pôdy a surovín, ako aj ďalších dotácií, ktoré Čína svojim výrobcom elektromobilov dopraje. Cieľom sú podľa komisie rovnaké podmienky, nie snaha uzavrieť trh čínskym výrobcom automobilov. Proti clám sa stavajú nemeckí výrobcovia elektromobilov, ktorí vlani zhruba tretinu áut predali práve na čínskom trhu.
Rokovania a dohody
Zavedenie ciel takmer určite zvýši diplomatické napätie medzi Bruselom a Pekingom. Ak bude Európska komisia chcieť, môže ale ešte predložiť pozmenený návrh. Scholz tiež povedal, že chce, aby Európska únia uzavrela viacero obchodných dohôd. Mala by ale zmeniť systém tak, aby dohody mohli okamžite platiť pre jednotlivé štáty, ktoré ich ratifikovali.
Exekutíva EÚ tiež uviedla, že je ochotná pokračovať s Čínou v rokovaní o alternatíve k zavedeniu ciel a mohla by znovu preskúmať aj takzvaný cenový záväzok. Ten zahŕňa minimálnu dovoznú cenu a zvyčajne aj objemový limit. Skoršiu ponuku, ktorú jej v tomto smere Čína predložila, Európska komisia odmietla.
Jednou z možností, o ktoré ide, sú minimálne dovozné ceny vypočítané pomocou určitých kritérií, ako je dojazd, výkon batérie a dĺžka elektromobilu, spolu s tým, či má vozidlo pohon dvoch alebo štyroch kolies, uviedol informovaný zdroj. Alternatívou je záväzok k investíciám v EÚ s kvótami na prechodné obdobie.