Milióny vysoko znečisťujúcich ojazdených vozidiel sa z bohatých štátov dostávajú do rozvojových krajín, upozorňuje podľa serveru BBC zverejnená správa Programu OSN na ochranu životného prostredia (UNEP). Tieto automobily spôsobujú dopravné nehody a značne prispievajú k zmenám klímy, konštatuje štúdia a vyzýva exportné aj importné štáty, aby prijali potrebné regulácie pre zastavenie ich prílivu.
Medzi rokmi 2015 a 2018 bolo z Európy, Japonska a USA vyvezených 14 miliónov ojazdených vozidiel zlej kvality. Osemdesiat percent z nich bolo predaných do chudobnejších krajín, viac než polovica potom putovala do Afriky. Podľa odborníkov tiež drvivá väčšina z nich nezodpovedala minimálnym bezpečnostným a ekologickým štandardom v exportných krajinách. Mnoho vozidiel navyše bolo upravených, aby z nich mohli byť odstránené hodnotné komponenty.
Summit EÚ zdôraznil potrebu spoločného úsilia pri znižovaní emisií do roku 2030
„Môžeme povedať, že asi 80 percent z týchto 14 miliónov vozidiel nie je oprávnených na používanie na ceste a nezodpovedá emisnej norme Euro 4," uvádza Rob de Jong, jeden z autorov štúdie. Emisná norma Euro 4 stanovila v roku 2005 v Európskej únii limitné hodnoty pre škodliviny, ktoré sa dostávajú do ovzdušia z benzínových a naftových motorov novo vyrobených vozidiel. Od tej doby boli prijaté normy Euro 5 a Euro 6.
Priemerný vek vozidla importovaného v roku 2017 do Ugandy bolo 20 rokov, podobné je to aj so Zimbabwe, kde neexistuje žiadna zákonná hranica pre starobu automobilu. Naproti tomu do Maroka môžu dovážať iba vozy mladšie ako päť rokov.
Kvôli prevádzke týchto vyvezených vozov pochybnej kvality sa do vzduchu dostávajú jemné prachové častice PM 2,5 a oxidy dusíka, ktoré sú v mnohým mestách významným zdrojom znečistenia. Autori správy sa domnievajú, že vyvážené automobily sú nielen znečisťujúce, ale navyše tiež nebezpečné. Podľa nich stojí za zvýšeným počtom dopravných nehôd v mnohých chudobných krajinách Afriky a Ázie.
Uber chce byť zelenší, chystá veľké zmeny vo vozovom parku
Ďalší problém predstavuje odstránenie niektorých častí automobilu. Napríklad platinový katalyzátor je podľa Roba de Jonga často nahradzovaný oceľovou trubkou, rovnako tak sa z áut pred ich exportom vyberajú airbagy, ktoré sa dajú v Európe speňažiť, a podobne.
Podľa správy pochádzalo v skúmanom období cez 54 percent vyvezených áut z Európy, mnoho z nich putuje do cieľovej krajiny cez Holandsko. Holandská ministerka životného prostredia Stientje van Veldhovenová k veci uviedla, že Holandsko nemôže byť na riešenie problému samo a je potrebná postupu na celoeurópskej úrovni a užšej spolupráce medzi európskymi a africkými vládami.
Vlastníctvo automobilu je vo svete na vzostupe a odhaduje sa, že teraz sa po cestách globálne pohybuje 1,4 miliardy áut, v roku 2024 už by to mohli byť dve miliardy. Nárast je badateľný predovšetkým v rozvojových krajinách Ázie, Afriky a Latinskej Ameriky.