Malí podnikatelia na celom svete čelia obrovskému tlaku. Každý z nich chce rozvíjať svoje podnikanie, no rast si vyžaduje čas a peniaze, ktorých nemajú nazvyš. Dobrou správou je, že riešenie existuje. „Ak začneme lepšie spravovať svoj čas a peniaze, ktoré už máme k dispozícii, zvýšime si šancu na úspech a vyhneme sa pasci, ktorú familiárne nazývame Cash Flow Catch-22, keď bezúspešne žonglujeme s najcennejšími zdrojmi,” hovorí Clarissa Reiniger, zakladateľka a CEO spoločnosti Silver Lining, ktorá pomáha malým podnikateľom rásť. Práve silné malé podniky sú podľa nej cesta k väčšej spravodlivosti v širšej spoločnosti.
Tri tipy na úspešný rast malých a mikrofiriem od C. Reiniger
Pevne ukotvené hodnoty: Majitelia firiem si síce potrebujú uvedomovať širší kontext okolo seba, no nesmú sa ním nechať rozptyľovať. Majitelia najúspešnejších firiem sú hlboko ukotvení vo svojich hodnotách a v tom, čo chcú dosiahnuť. Od toho ich neodradí ani dianie okolo nich a vo svete.
Silný fókus a disciplína: Keď veci idú ťažko alebo nedosahujeme taký úspech, alebo nerastieme tak rýchlo, ako by sme chceli, máme tendenciu si myslieť, že riešením je robiť viac. No v skutočnosti je odpoveďou robiť menej. Treba byť sústredenejší, disciplinovanejší, tiež špecifickejší. Namiesto šírky je nutná hĺbka.
Vytrvalosť napriek emóciám: Dáta potvrdzujú, že neexistuje takmer žiadna korelácia medzi tým, ako hodnotia majitelia svoju sebadôveru, mieru úzkosti, obavy, či nádeje a medzi tým, ako sa v skutočnosti darí firme. O to dôležitejšie je, najmä vo chvíľach neistoty, mať k dispozícii opornú vonkajšiu štruktúru, na ktorú sa môžeme spoľahnúť. Pomôže nám to nastaviť si zrkadlo a dopracovať sa k pravde, ktorá v ťažkých chvíľach preváži nad našimi emóciami a pocitmi.
Tri unikátne workshopy aj na Slovensku
V rámci svetového turné Silver Lining pri príležitosti blížiacich sa 20. narodenín príde C. Reiniger s unikátnym know-how aj na Slovensko. Uskutočnia sa tu tri workshopy – v Bratislave, Košiciach a Žiline. Pre malých podnikateľov budú dostupné za symbolické vstupné a umožnia im získať ucelený pohľad na metodiku SLAP. Odchádzať budú s personalizovaným akčným plánom, prehĺbia si poznanie svojich hodnôt a vypracujú si svoj SLAP statement. Ten obsahuje jasný a uchopiteľný popis toho, čo je ich hlavné zameranie, čo robia, pre koho a o akú zručnosť sa opierajú. Taktiež si ujasnia svoj cieľ v predaji, ktorý následne pretavia do silnej a jasnej cenotvorby založenej na hlbokom pochopení svojich výdavkov a ziskových marží.
A prečo práve Slovensko? „Jedným z hlavných princípov Silver Lining je myšlienka, že malý je veľký. Slovensko je síce rozlohou malá krajina, no zo štatistík som navnímala, že je tu 500 000 malých podnikov, z ktorých 494 000 sú mikropodniky s 0 až 9 zamestnancami. A to je úžasné! Naše dáta dokazujú, že keď mikropodnikateľ uspeje, je to skutočný akt spravodlivosti pre širšiu spoločnosť,” dodáva Clarissa Reiniger.