Maďarsko, Poľsko, Taliansko a Španielsko patria medzi štáty, ktoré sa snažia prilákať čínskych výrobcov elektrických vozidiel (EV), aby si u nich zriadili továrne.

Napriek tomu, že Európska komisia sa snaží zabrániť prílevu lacnejších čínskych EV na európsky trh, tieto krajiny ponúkajú rôzne granty a dotácie pre čínske firmy, upozorňuje portál euronews.com. Sľubujú si od toho nové príležitosti na trhu práce, čo by prispelo k ekonomickému rastu.

Čínski výrobcovia EV, ako sú Chery Automobile, BYD a SAIC Motor, sa obzerajú po otvorení tovární v Európe, aby sa vyhli zavedeniu nových vysokých ciel. Ako bonus by získali rôzne výhody, ako sú daňové úľavy, finančná podpora pre tvorbu pracovných miest, menej regulácií v určených zónach a podpora pri zriadení tovární na elektrobatérie, čo by zjednodušilo dodávateľský reťazec.

Partner konzultačnej spoločnosti Bain & Company Gianluca Di Loreta pre Reuters povedal: „Čínski výrobcovia automobilov vedia, že ich autá musia byť vnímané ako európske, ak chcú vzbudiť záujem medzi európskymi zákazníkmi. To znamená vyrábať v Európe.“

Čínske EV sú medzi európskou klientelou stále populárnejšie, pretože sú lacnejšie ako ich európske ekvivalenty. A to napriek snahe kontrolovať ich prílev zvýšením ciel. Súčasné európske clo na dovoz automobilov je približne 10 percent. V USA je to okolo 27,5 percenta. Komisia zvažuje nové vyššie clá.

Podľa analytickej skupiny Rhodium Group, špecializujúcej sa na Čínu, „niektorí čínski producenti budú stále schopní generovať pohodlné ziskové marže na autách, ktoré exportujú do Európy, vďaka značným výhodám, ktoré majú na strane nákladov“. Na to, aby sa európsky trh stal pre čínskych exportérov neatraktívnym, by bolo potrebné clo v rozmedzí 40 až 50 percent a možno aj vyššie, tvrdí Rhodium Group.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná foto.
Neprehliadnite

EÚ sa chystá zverejniť colné sadzby pre dovoz elektromobilov z Číny