Magistrát Bratislavy reaguje na vystúpenie ministra dopravy Jozefa Ráža o tom, že bratislavská hlavná stanica by sa mohla presunúť do inej lokality. „Je nám ľúto, že viac informácií k tomu ministerstvo dopravy s nami nezdieľalo, napriek úsiliu, ktoré sme tomu aj spoločne posledné roky venovali,“ uviedol hovorca hlavného mesta Peter Bubla.

Zmena plánov

Podľa magistrátu všetko nasvedčuje tomu, že komplexná obnova súčasnej hlavnej stanice sa neudeje tak, ako ju mesto dlhodobo diskutovalo s ministerstvom a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR). „Máme informácie, že ŽSR majú zámer urobiť jednoduchú obnovu súčasnej hlavnej stanice, ale nemáme informácie o presnom rozsahu. Podľa všetkého sa nedotkne polohy výpravnej budovy ani koľajísk,“ dodal hovorca.

Hlavné mesto podľa Bublu podporí každé úsilie štátu o to, aby Bratislava mala kvalitnú hlavnú stanicu a železničné napojenie nielen do zázemia Bratislavy a ostatných miest Slovenska, ale prostredníctvom vysokorýchlostnej trate aj na veľké európske mestá. „Zároveň budeme apelovať na štát, aby avizovaná obnova súčasnej hlavnej stanice smerovala okrem zlepšenia prevádzkových aspektov a zvýšenia kapacít, aj do skvalitnenia komfortu cestujúcich,“ poznamenal hovorca.

Zvýšenie komfortu sa podľa magistrátu týka napríklad zväčšenia nástupísk a koridorov. „Nemenej dôležité je tiež kvalitné napojenie na MHD, aby sa potvrdil význam stanice ako intermodálneho prestupného uzla,“ doplnil Bubla. Ako dodal, napriek tomu, že ide o úlohu štátu, mesto pristupuje k tejto téme maximálne spolupracujúco, pretože mu záleží na tom, aby Bratislava mala kvalitnú hlavnú stanicu, ktorá je bránou hodnou európskeho hlavného mesta.

Dočasné vylepšenia

Magistrát začal v septembri 2022 s čiastkovými vylepšeniami okolia Hlavnej stanice, ktoré majú slúžiť do doby jej komplexnej rekonštrukcie. Na základe projektu Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB) zmodernizovali vstup do stanice, poškodený povrch nahradili dlažbou, doplnili lavičky a smetné koše. Rozšírili tiež výstupný ostrovček MHD, na ktorom ľudia vystupujú z autobusov.

V rámci vylepšení tiež vybudovali zdvihnutý prah pre zabezpečenie bezbariérového prechodu medzi výstupným ostrovčekom MHD a nástupným priestorom pred stanicou. „Začiatkom roka 2022 sme s Ministerstvom dopravy SR a ŽSR podpísali memorandum o spoločnom postupe pri obnove bratislavskej železničnej stanice tak, aby z nej vznikol moderný multimodálny prestupný uzol zabezpečujúci vysoký komfort cestujúcich,“ poznamenal Bubla.

Plánované kroky

Pre potreby ďalšej fázy rekonštrukcie pripravil MIB medzinárodný porovnávací materiál o kapacitách a štandardoch nových významných železničných staníc v Európe s cieľom nastaviť vysoký štandard budúcej obnovy hlavnej stanice. „MIB taktiež pripravil návrh na obstaranie dopravno-urbanistickej štúdie, ako predpoklad komplexného riešenia stanice,“ dodal hovorca mesta.

Podľa neho mali ŽSR v ďalšom kroku aktualizovať predpokladané kapacity budúcej hlavnej stanice, ktoré mali byť určené v aktualizovanej štúdii Dopravného uzla Bratislava, namiesto čoho robili štúdiu vysokorýchlostnej trate. „Ďalšími krokmi mal byť v diskusii s ministerstvom dopravy a ŽSR ustálený proces súťaže,“ uzavrel Bubla.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke minister dopravy SR Jozef Ráž ml. (nominant Smer-SD) počas brífingu ku kontrolnému dňu na železničnom uzle v Žiline v pondelok 15. apríla 2024. FOTO TASR - Daniel Stehlík
Neprehliadnite

Minister Ráž by mal riešiť žalostný stav železničnej dopravy, apeluje opozičná SaS