Pred 1,5 rokom ste sa zamestnali v „trolling“ firme Agentstvo Internet Issledovanii (Internet Research Agency) v Petrohrade. Máte dôkaz, že trollovia boli priamo riadení Kremľom na šírenie propagandy?
To, že firma patrila a bola vedená Kremľom, som si overila. Agentúra aj budova v Petrohrade, kde sídli, si prenajíma Jevgenij Prigožin. Ide o blízkeho Putinovho priateľa, ktorý vyhral množstvo štátnych zákaziek so spoločnosťou Concord Catering, ktorá je známa ako Putinova dvorná firma na reštauračné služby. Túto firmu priamo manažérsky riadi Maria Kupraševič, s ktorou som sa v agentúre niekoľkokrát stretla. Táto žena sa predtým preslávila tým, že sa nechala zamestnať v nezávislých médiách. Napríklad v nezávislom denníku Novaja Gazeta, v ktorom pracujem, zbierala kompromitujúce informácie o novinároch.
Čo ste na farme robili?
Kritizovala som na fórach Spojené štáty a hlavne ruskú opozíciu. Šlo predovšetkým o kritické články proti Alexejovi Navaľnému. Keď som na farme v roku 2013 pracovala, ohlásil kandidatúru na primátora Moskvy. Potom ho však zatkli za údajnú spreneveru na päť rokov. Samozrejme, musela som dostatočne chváliť prezidenta Vladimira Putina a v čase komunálnych volieb sa preferoval zásadne súčasný primátor Moskvy Sergej Sobianin.
V tom čase sa veľa písalo aj o summite krajín G20, ktorý sa uskutočnil v Petrohrade. Musela som písať, že summit je pre Rusov veľmi nepríjemný, ale prinesie nám úžitok. Bolo to v čase, keď celé mesto bolo strážené a doprava skolabovala. Keďže hlavným námetom summitu bol vojenský zásah v Sýrii, musela som ho obhajovať, rovnako ako aj postoj V. Putina, ktorí ju obhajoval. Naopak na adresu Američanov smerovali prívlastky ako „nevychovaní“ alebo „chamtiví“.
Ako sa novinár dostane do agentúry tak, aby o tom nik ani netušil?
Cez inzeráty, ktorých bolo veľmi veľa. Šlo o akúsi brigádu pre študentov. Keďže sa tam prijímali desiatky ľudí, nebol s tým až taký problém. Jedlo zadarmo a plat takmer 26-tisíc rubľov na mesiac. Práca bola opísaná ako umiestňovanie komentárov na relevantné internetové stránky, písanie tematických príspevkov, blogov a komentárov na sociálne siete. Práca bola navyše rozvrhnutá na tri smeny po osem hodín, mohli ste si vybrať kedy budete pracovať.
Kto vymýšľal témy?
Tie sa rozdali každý deň nové a mal ich na starosti priamy nadriadený. Čo bolo dôležitejšie, tomu sme sa venovali prioritnejšie. Keď som tam pracovala, ešte to také zlé nebolo. Práca sa podobala bežnému stereotypu v kancelárii, kde existovali isté pravidlá. Bonusom bola týždenná mzda a jedlo zadarmo. Na každý deň sa témy rozdelili medzi tímy, ktoré boli rozdelené na oddelenia. Niektoré tímy písali blogy, ďalšie tímy trollovali sociálne siete.
Každý deň sme dostali príkazy, akého opozičného politika máme namočiť do problémov alebo ho nejako spochybniť. Pokiaľ viem, vlani trollovia písali hlavne o Ukrajine a riešili témy, ktoré sa vysielali v štátnych televíziách. V skratke Barack Obama a Petro Porošenko sú fašisti, ktorí chcú zničiť Rusko a, samozrejme, V. Putin je jeho záchranca.
Ruská novinárka Alexandra Garmazhapova Zdroj: Archív A. G.
Kto tam pracoval s vami?
Väčšinou ide o študentov, ktorí to berú ako bežnú prácu. Za mesiac si dokázali zarobiť do 800 dolárov, vyššie pozície boli platené ešte lepšie. O politike sa medzi sebou nerozprávajú a vlastne ich ani nezaujíma. Väčšinou to boli, ak to mám povedať na rovinu, hlúpi študenti, ktorí si chceli ľahko zarobiť. Niektoré ich argumenty boli iracionálne. Napríklad, jeden chalan mi vážne tvrdil, že USA sú príliš úzke, pretože majú príliš veľa mrakodrapov. Na jednej strane chvália ruské filmy a nadávajú na tie americké, ale nedokážu si spomenúť, aký ruský film naposledy videli. Som presvedčená, že to nie je jediná agentúra tohto druhu na svete.
Robili ste aj vy robotu, keď ste museli písať proruské postoje na zahraničné weby?
Keď som na farme pracovala, nikto ma nenútil, aby som prispievala na zahraničné fóra. Možno aj preto, že vtedy ešte vzťahy so Západom neboli natoľko vyhrotené ako dnes. Pracovala som na farme do jesene 2013, čiže ešte v čase, keď nedošlo k anexii Krymu, napätiu na Donbase ani uvaleniu sankcií zo Západu. Teraz to nie je vylúčené.
Prečo vás s kolegom vyhodili z agentúry po dvoch týždňoch?
Neviem. Asi mali podozrenie. Je pravda, že po dvoch týždňoch prioritne nepíšete, ale skôr sa flákate a sledujete okolie. Po dvoch týždňoch nám dali výplatu a museli sme odísť.
Máte informácie o trollovaní aj v Európe, konkrétne na Slovensku?
Také podrobnosti nemám, ale mám pocit, že ľudia, ktorí vedia po anglicky, vlani zaplavili veľa zahraničných webov. Zamerali sa na zahraničné fóra a populárne spravodajské weby. Britské médiá otvorene vyhlásili, že trollovia ich fóra a komentáre vo veľkom rozsahu znečistili proruskými príspevkami vo forme propagandu. Nie je samozrejme vylúčené, že na Slovensku alebo v Česku chcú ruské úrady propagandou názorom širokej verejnosti manipulovať, pretože v ruskom chápaní sú tieto krajiny podobné ako my. Patrili sme do rovnakého socialistického tábora.
Na základe čoho ste dospeli k tomuto záveru?
Len si všimnite vyjadrenia českého prezidenta Miloša Zemana, ktorý dáva Kremľu na toto zmýšľanie nádej. Chápeme sa predsa a máme k sebe bližšie. Kremeľ sa v Európe spolieha najmä na predstaviteľov európskych nacionalistov alebo pokojne aj „európskych nacistov“, ktorých predstaviteľov pomenovali aj ruské médiá. Koncom marca sa zišli na Medzinárodnom ruskom konzervatívnom fóre, kde podporili anexiu Krymu. Zúčastnili sa na ňom grécka strana Zlatý úsvit, bola tam aj talianska Forza Nuova (Nová sila) či nemeckí neonacisti z NPD (Národná demokratická strana Nemecka). Spájala ich jednota a podpora k V. Putinovi. Zástupcovia zo Slovenska ani Česka tam však neboli.
Čo je hlavný mediálny nástroj, ktorý ovplyvňuje verejnú mienku v samotnom Rusku?
Podobne ako na Ukrajine je to televízia. Dôležitú úlohu hrajú federálne televízne kanály, ktoré sú všetky pod úplnou kontrolou Kremľa. Ruská vláda dokonca usporiadala s najvyšším vedením týchto televízií špeciálne stretnutia, na ktorých sú manažéri poučení, čo môžu a nemôžu v reláciách povedať alebo ukázať. Rovnako sa to týka aj osôb z opozície.
Hovorí sa v nich aj o živote na Západe?
Jasné. V ruských televíziách je Západ vykreslený ako „upadajúca Európa“, kde zomrela inštitúcia rodiny, kde sa po uliciach vláčia homosexuáli a deti sa už od detstva učia byť perverznými. Je to také masírovanie mozgov aj v prípade situácie na Ukrajine. Ukrajinskí predstavitelia sú vodcami vojenskej junty v Kyjeve a ukrajinskú armádu, ktorá bojuje na Donbase, označujú za pomstiteľov. To isté potom opakujú trollovia na internete, ktorí dopĺňajú alebo dokonca mierne opravujú propagandu v televízii. Štátom vlastnené televízie a iné médiá, ktorých cieľom je vymývanie mozgov každému bez názorovej alternatívy, sú známe ako zombie boxy.
Nakoľko funguje propaganda na sociálnych sieťach?
Ako na ktorých. Máme jasné odstupňované sociálne siete. Existuje ruská Odnoklassniki, kde však sedia hlavne Putinovi priaznivci, úradníci alebo bežní zamestnanci vo verejnej správe alebo ženy v domácnostiach. Potom existuje sociálna sieť Vkontakte, ktorá je populárna skôr u žiakov a študentov, ktorí skôr inklinujú k Putinovi, aj keď zovšeobecňujem. Proti ruskej vláde a Putinovi sa ľudia organizujú na Facebooku. Sú to top manažéri, vysokoškolskí učitelia či ekológovia. Dôvodom je, že sa tam cítia pred únikom informácií bezpečnejšie ako na ruských sociálnych sieťach.
(Pozn. red.: Vkontakte, ktorý sa graficky nápadne podobá Facebooku, založil Pavel Durov. V apríli minulého roka ho z vedenia firmy vyhodili. V reakcii povedal, že nová majetková štruktúra nedokázala zabezpečiť dostatok slobody, na ktorú bol zvyknutý. Podľa neho má vraj nad „ruským Facebookom“ teraz plnú moc ruský prezident Vladimir Putin. „VKontakte sa dostáva pod nadvládu Igora Sečina a Ališer Usmanova,“ napísal pred rokom na svojom profile P. Durov. Títo dvaja magnáti sú blízkymi spolupracovníkmi prezidenta Vladimíra Putina.)
Ako BBC odhalila kúsok propagandy
Dobrý príklad ako efektívne funguje propaganda v ruských televíziách, ukázala novinárka britskej televízie BBC Natalia Antelava. Ide o ukážku, ako asi vyzerá mediálna vojna v praxi zo strany ruských médií (v prípade ukrajinských to nie je možné vylúčiť rovnako).
„Tri deti zomreli počas ostreľovania civilných oblastí v Donbase ukrajinskými silami. V Donecku bolo zavraždené ukrajinskou armádou aj desaťročné dievčatko," dozvedeli sa diváci troch ruských televízií v spravodajstve z východnej Ukrajiny.
Keď sa reportérka BBC rozhodla túto informáciu overiť priamo na mieste, zistila, že si ruskí novinári príbeh vymysleli. Informáciu overovala reportérka v márnici, kam sa bežne vozia obete konfliktu v Donecku. Ani tam ale o desaťročnom dievčatku nič nevedeli. „Dievča neexistuje, museli sme to vysielať, “priznal na konci reportáže BBC ruský novinár.
„Človek si zvykne na lži v tejto vojne, ale niekedy cynizmus ako je tento, je jednoducho šokujúci," povedala v reportáži novinárka s tým, že ľudia, s ktorými sa rozprávala, verili, že dievčatko zomrelo. „Je to ten typ informácií, ktorý vyvoláva pálivú nenávisť, ktorá poháňa celú vojnu," dodala reportérka.
Jednou z televízii bola NTV, ktorá odpovedala, že túto informáciu mali od hovorcu rebelov, ďalšie dve televízie na zdroj informácií nereagovali.