Slovenský med si vďaka skutočnej kvalite našiel vo svete svoje miesto. „Slovenské medy sa pravidelne umiestňujú na popredných miestach v medzinárodných súťažiach, takže povedomie o ich kvalite je už pomerne dobre známe, a to nielen v Európe,“ potvrdzuje vedúci Medového laboratória na Ústave molekulárnej biológie Slovenskej akadémie vied Juraj Majtán.
Podľa jeho slov medy produkované na Slovensku vyhrávajú súťaže vďaka svojej vysokej kvalite a výbornej chuti. Medzi najhodnotnejšie medzinárodné súťaže patrí Apimondia, čo je konferencia venovaná včelárstvu, v rámci ktorej sa súťaží o najlepší med.
Táto konferencia sa uskutočňuje raz za dva roky, pričom sa hodnotia stovky vzoriek medov z celého sveta. „Tu sa pravidelne darí najmä našim medovicovým medom. Za zmienku stojí aj súťaž Great taste, kde sa hodnotia senzorické, predovšetkým chuťové vlastnosti vzoriek medov,“ približuje J. Majtán.
Účasť včelárov na svetových súťažiach závisí od individuálneho rozhodnutia každého včelára, keďže pri participácii na súťaži musia počítať aj s určitými finančnými nákladmi, čo podľa J. Majtána mnohých odrádza.
- Slovenských výrobcov oceňujú aj vo svete
- Spomedzi slovenských včelích fariem medzinárodné ocenenia za rok 2021 získali napríklad spoločnosti CERA MEL a Medar Farm Products. Okrem medov dosahujú výborné výsledky z medzinárodných súťažiach aj slovenské medoviny, ktoré sa pravidelne objavujú na stupňoch víťazov. Podľa J. Majtána sú slovenské medy mimoriadne cenené najmä v arabských krajinách, kde si vyžadujú medy najvyššej kvality.
Nie len chuť, ale aj neodolateľný obal
Včelársky časopis Dymák tento rok prišiel s myšlienkou zamerať sa aj na dizajnovú stránku pohárov slovenských medov, ktoré krajinu reprezentujú v zahraničí. Vznikla súťaž, v rámci ktorej dvanásti študenti dizajnu Vysokej školy výtvarných umení (VŠVÚ) v Bratislave pripravovali svoje návrhy na základe zadania „Vytvoriť pohár pre slovenský med“. Projekt prebiehal pod vedením pedagóga Václava Kautmana a šéfa katedry Miroslava Debnára.
Zámerom bolo vytvoriť pre slovenský med obal, ktorý by bol originálny a posunul by tento produkt ďalej od dlhodobo zaužívaných sedemdecových pohárov.
„Nápad vznikol po tom, ako som sa zasmial nad snahou každého včelárskeho združenia mať vlastný pohár na med s vlastným logom. Povedal som si, že a čo tí včelári, ktorí sa neorganizujú alebo jednoducho nechcú mať logo zväzáckej organizácie na pohári?“ vysvetľuje vydavateľ a šéfredaktor časopisu Dymák Michal Petruška.
Študenti preto navrhovali pohár na bežné používanie a uskladnenie, ako aj exkluzívne darčekové balenie. Redakcia časopisu spolu s dizajnérom a odborným radcom Michalom Staškom následne vybrali dvoch víťazov. Autormi víťazných návrhov sa stali Andráš Bors a jeho návrh na darčekové balenie a Tomáš Luknár, ktorý navrhol pohár na bežné užívanie.
Aby nápady neostali len na papieri
Iniciátori projektu by boli radi, ak by sa projekt posunul aj do reálnej roviny, a aby návrhy neostali len „na papieri“ ako vizualizácie. Ideálne by podľa nich bolo, aby sa z návrhu pohárov stal reálny výrobok.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?