Už avizovanie väčšej regulácie internetového prostredia v decembri 2020 vyvolalo viacero otáznikov. Niektorí videli výhodu v tom, že na prehliadačoch sa bude dať cielená online reklama vypnúť. Ďalší, naopak, upozorňovali na riziká, ktoré vrstvenie regulačnej záťaže môže priniesť.
Realita je taká, že Európsky parlament začiatkom júla schválil dva kľúčové zákony – o digitálnych službách (DSA) a o digitálnych trhoch (DMA). Prvý rozsiahly súbor pravidiel pre online platformy má riešiť širokú škálu – od výrobkov zakúpených na internete cez nenávistné prejavy. Má to byť aj akýsi bič na globálnych internetových gigantov, ktorých služby denne využívajú milióny Európanov (napr. Google či Meta Platforms). „Veľké platformy už nebudú môcť sledovať len vlastné záujmy, ale budú musieť poskytovať svoje údaje aj iným podnikom a umožňovať viac obchodov s aplikáciami“, uviedla pre TREND Ingrid Ludvíková zo Stáleho zastúpenia Európskej komisie (EK) na Slovensku.
Prísnejšie pravidlá teda budú zasahovať do spôsobu predaja na internete aj do informačného priestoru. Budú dohliadať na to, či ste si na internete nekúpili falšovaný výrobok, ale aj na to, čo ešte nie je nenávistný prejav a nezákonný obsah, a čo už áno.
V balíkoch zákonov, ktoré budú regulovať najdynamickejšie a najinovatívnejšie prostredie ekonomiky vidia analytici viaceré nástrahy pre firmy, ktoré podnikajú v online priestore. Robert Chovanculiak z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) pre TREND uviedol, že sa postupne ukáže viacero nezamýšľaných dôsledkov. Ako príklad uvádza doterajšie európske regulácie súkromia či využívania cookies. „Dnes už vieme, že GDPR výrazne negatívne zasiahlo malé a stredné podniky, vytvorilo byrokraticko-administratívne peklo, v ktorom sa málokto vyzná a pre zákazníkov to často znamená len otravné odklikávanie súhlasov na stránkach. Dopady balíkov DMA a DSA budú násobne väčšie.“
Úradnícke a politické regulovanie online života
Podnikateľské prostredie na internete čakajú po prijatí dvoch nových digitálnych zákonov viaceré úpravy a zmeny v ich doterajšom spôsobe kontaktu so zákazníkmi.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?