Prvý závod na spracovanie lítia v Nigérii v hodnote 250 miliónov dolárov predstavili tento mesiac s veľkou pompou. Stoja za ním tri spoločnosti, ktoré na prvý pohľad vyzerajú identicky ako čínski giganti v oblasti výroby batérií, uvádza Bloomberg.

Ale Ganfeng Lithium, Tianqi Lithium a Ningde Era Industrial nemajú údajne nič spoločné s takmer rovnako pomenovanými spoločnosťami kótovanými na burzách v Šen-čene a Hongkongu. Ide o africké podniky, ktoré boli založené minulý rok na rovnakej adrese na juhozápade Nigérie.

„Sme nezávislé spoločnosti,“ uviedol výkonný riaditeľ nigérijského Ganfengu Kelvin Dai. „Prosím, nerobte zmätok,“ povedal bez toho, aby odpovedal na otázky, ako a prečo si firma a jej akcionári vybrali také známe mená.

Lítiový projekt je odpoveďou na snahy nigérijskej vlády diverzifikovať ekonomiku s odklonom od ropy a naladiť sa na vlnu rastúceho záujmu o elektromobily. V dôsledku toho sa lítium, životne dôležitá súčasť dobíjateľných batérií, stalo jednou z najdôležitejších komodít na svete.

Nigérijský Ganfeng plánuje dokončiť svoje zariadenie do dvoch rokov. Má byť schopné rafinovať 18-tisíc ton lítiovej rudy denne. „Moja prítomnosť pri tomto projekte poskytne morálnu podporu, aby sme ho zrealizovali čo najrýchlejšie,“ povedal štátny tajomník ministerstva pre rozvoj banského priemyslu a metalurgie Dele Alake.

Čína verzus Afrika

Hovorca spoločnosti Ganfeng Lithium Group so sídlom v Ťiang-si, ktorá je jedným z najväčších svetových dodávateľov lítiových zlúčením, v e-maile uviedol, že spoločnosť registrovaná v Nigérii nie je jednou z jej dcérskych spoločností. Tianqi Lithium – jeden z popredných čínskych spracovateľov tohto kovu – a Contemporary Amperex Technology – najväčší svetový výrobca batérií pre elektromobily – takisto uviedli, že nie sú prepojení s nigérijskými firmami.

Podľa BloombergNEF možno predpokladať, že bane v celej Afrike zvýšia produkciu lítia do roku 2030 viac ako 70-násobne v porovnaní s minuloročným objemom. To by zvýšilo podiel Afriky na celosvetovej ponuke z jedného na 14 percent.

Čína sa snaží zachovať si svoje vedúce postavenie vo výrobe batérií pre elektromobily, pričom krajiny vrátane Zimbabwe, Mali a Konžskej demokratickej republiky sa chcú k významným výrobcom pridať. Západné vlády teraz ponúkajú masívne finančné stimuly na podporu výroby a spracovania na africkej pôde v snahe vyrovnať sa Číne. Projekty v Afrike sú zvyčajne určené na vývoz lítiového koncentrátu, z ktorého väčšina je aj tak určená pre Čínu.

Nigéria má značné nevyužité ložiská kovov vrátane zlata, zinku, lítia a železnej rudy, ale takmer všetku ťažbu vykonávajú baníci v malom alebo ručne. Výnimkou je zatiaľ spoločnosť Thor Explorations kótovaná v Toronte, ktorá koncom roka 2021 uviedla do prevádzky prvú priemyselnú zlatú baňu v krajine a takisto získala licencie na prieskum lítia.

Ďalšie dôležité správy

Bez ohľadu na chemické zloženie a formát sa jednotlivé články spájajú do batériového systému. Tento batériový systém je rozhodujúci pre skutočný dojazd a výkon elektromobilu.
Neprehliadnite

Čína škrtí dodávateľský reťazec pre elektroautá. Bude ťažké jej vzdorovať, žiada si to miliardy