Šéf spoločnosti Mercedes-Benz Ola Källenius vyzval Brusel, aby znížil clá na elektrické autá dovážané z Číny. Je to presný opak toho, o čo sa snaží Európska komisia, teda obmedziť konkurenciu z Ázie a vyšetriť poskytovanie dotácií zo strany Pekingu pre čínsky automobilový priemysel. Protekcionizmus „je nesprávnou cestou“, vyhlásil však generálny riaditeľ Mercedes-Benz a pokračoval, že zvýšená konkurencia z Číny by z dlhodobého hľadiska pomohla európskym výrobcom áut vyrábať lepšie autá.
„Nezvyšujte tarify, som proti. Vezmite clá, ktoré máme, a znížte ich,“ povedal pre Financial Times. „Taká je trhová ekonomika. Nechajte konkurenciu, nech pôsobí,“ dodal. Komisia vyšetruje, či čínski výrobcovia automobilov nedostávajú neprimerané dotácie, ktoré im umožňujú znížiť ceny vozidiel vyvážaných do Európy, čím podliezajú ceny domácich výrobcov. Francúzske automobilky ako Stellantis a Renault, ktoré nemajú v Číne veľké podniky, sa obávajú záplavy čínskych elektrických vozidiel. Nemeckí manažéri upozorňujú na možné odvetné opatrenia zo strany Pekingu.
Viac ako každý tretí automobil spoločnosti Mercedes-Benz sa predáva v Číne; Volkswagen tam v minulom roku predal 40 percent svojich vozidiel. Čínske automobilky Geely a SAIC, ktoré kontroluje štát, vlastnia pätinový podiel v Mercedes-Benz. „My ako spoločnosti o ochranu nežiadame, pričom som presvedčený, že o ochranu nežiadajú ani najlepšie čínske spoločnosti. Chcú súťažiť ako všetci ostatní,“ povedal O. Källenius.
V súčasnosti sa na čínske elektromobily pri dovoze do Európy vzťahuje desaťpercentné clo. Európski výrobcovia automobilov platia pri vývoze do Číny 15 percent, čo je jedným z dôvodov, prečo sa väčšina nemeckých modelov predávaných v Číne vyrába v tejto krajine. O. Källenius povedal, že musia existovať „rovnaké podmienky“.
„Žijeme v pragmatickom svete a uvedomujeme si, že všeobecné pravidlo trhového hospodárstva má určité očakávania... ale ak hľadáme svoje šťastie vo zvýšenom protekcionizme, ideme nesprávnou cestou,“ vyjadril sa ešte šéf Mercedes-Benz.