Keď dieťa prvýkrát nastúpi do školy, malo by už byť schopné pohybovať sa medzi spolužiakmi s istotou, nadväzovať nové priateľstvá či vytvárať si vzťah s učiteľom. Namiesto toho nedávny prieskum ukázal, že niektoré deti v Anglicku a vo Walese nedokážu ani len sedieť vzpriamene či držať v ruke ceruzku.
Podľa odborníčky na edukáciu detí Kathryn Peckham chýbajú čoraz viac žiakom základné zručnosti potrebné na začatie formálneho vzdelávania. Zaznamenala u nich aj separačnú úzkosť či problémy s nadväzovaním nových vzťahov. Dnešné deti podľa nej nedokážu počúvať pokyny vyučujúcich, uzatvárajú sa do seba alebo reagujú výbuchmi hnevu.
Istý čas sa zdalo, že za oneskoreným vývojom môže byť pandémia, píše Guardian. Lockdowny nepochybne ovplyvnili deti, ktoré v tom období vyrastali, keďže nemali možnosť hrať sa vonku a socializovať sa. No päť rokov po pandémii sa ukazuje, že išlo skôr o krátkodobý problém, ktorý zakryl oveľa dlhodobejší trend.
Podľa K. Peckham sú hlavným vinníkom smartfóny, počítače a tablety. Problematický je konkrétne čas, ktorý deti na týchto zariadeniach trávia. Čoraz viac prácou preťažených rodičov sa totiž pri výchove spolieha práve na elektronické zariadenia. Výsledkom je, že deti vyrastajú bez osobnej spoločenskej interakcie. Tá je kľúčová pre rozvoj jazyka a sociálnych zručností.
Deti potrebujú, aby im rodičia zabezpečili dostatok pohybu. Čas by mali tráviť behaním po vonku, hraním sa a objavovaním sveta okolo nich. Vďaka tomu, že sa ich svaly a kostra budú hýbať, zlepšia si rovnováhu a držanie tela. To pomáha vytvárať hlboké prepojenia medzi mozgom a telom, ktoré sú nevyhnutné pre koordináciu a priestorové vnímanie.
Zariadenia ovplyvňujú aj správanie detí. Štúdie preukázali súvislosť medzi nadmerným časom stráveným pred obrazovkou a emocionálnou reaktivitou, agresiou a prejavmi vonkajšieho správania u detí.
Ďalšie dôležité správy
