Nemecké dráhy Deutsche Bahn ponúkli rušňovodičom skrátenie pracovného času z 38 na 37 hodín týždenne so zachovaním plnej mzdy, a zároveň im prisľúbili až o 13 percent zvýšiť mzdy.

Novou ponukou chce železničná spoločnosť priviesť odborovú organizáciu rušňovodičov GDL späť k rokovaciemu stolu, a predísť tým ďalšiemu štrajku. Odbory zatiaľ usporiadali tri štrajky, ktoré ochromili dopravu v Nemecku.

Bližšie k mzdovej dohode

„Teraz nie je absolútne žiadny dôvod odmietať ďalšie rozhovory. GDL sa musia správať zodpovedne a zasadnúť späť k rokovaciemu stolu,“ povedal personálny šéf DB Martin Seiler.

Poznamenal, že dráhy si neželajú ďalšiu eskaláciu sporu, preto ponúkajú ruku na ďalšie rozhovory o mzdovej dohode. Zároveň dodal, že trvanie na maximálnych požiadavkách nikam nevedie.

Odbory GDL požadujú zníženie počtu pracovných hodín z 38 na 35 týždenne pre pracovníkov v výmennej prevádzke so zachovaním plnej mzdy, zvýšenie mesačnej mzdy o 555 eur a tiež jednorazovú kompenzáciu tritisíc eur kvôli inflácii.

Dráhy takéto požiadavky odmietajú, pretože by to podľa nich zvýšilo náklady na personál o 50 percent.

Dve ponuky pre rušňovodičov

Ako kompromis dráhy pôvodne navrhli zvýšenie miezd o 11 percent a jednorazový bonus 2 850 eur, ktorý by sa nedal vďaka vládnemu protiinflačnému opatreniu.

Podľa DB si rušňovodiči ročne zarobia vrátane príplatkov a bonusov 45-tisíc až 56-tisíc eur. Dráhy urobili novú ponuku, ktorá sľubuje až 13-percentné zvýšenie miezd, a naďalej sľubujú protiinflačnú prémiu 2 850 eur.

Skrátený pracovný čas na 37 hodín týždenne, ktorý predstavil Seiler, by začal platiť od 1. januára 2026. Rušňovodiči by si mohli vybrať, či by chceli kratší pracovný čas so zachovaním mzdy, alebo dlhší so zvýšením mzdy o 2,7 percenta.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Štrajk na nemeckých železniciach sa skončil, odborári sú však pripravení v ňom pokračovať