Poprední nemeckí výrobcovia automobilov minulý rok zaostali za veľkou časťou globálnej konkurencie a zápasili so slabým predajom a s klesajúcou ziskovosťou. Vyplýva to z analýzy audítorskej a poradenskej spoločnosti EY. TASR o tom informuje na základe správy DPA.

Volkswagen síce vykázal v roku 2024 mierny nárast predaja, ale BMW a Mercedes-Benz zaznamenali pokles, čo viedlo k celkovému poklesu tržieb trojice nemeckých automobiliek o 2,8 percenta.

Naproti tomu celkové tržby 16 najväčších svetových výrobcov áut, ktorých analyzovala EY, vzrástli o 1,6 percenta a prekonali hranicu 2 bilióny eur.

Hoci sa nemeckí výrobcovia stále podieľali takmer 30 percentami na týchto celkových tržbách (vygenerovali tržby 613 miliárd eur), ich podiel na trhu v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesol. Spomedzi veľkých svetových hráčov dopadol v oblasti tržieb horšie len Stellantis, pričom materská spoločnosť automobilky Opel zaznamenala ich pokles o 17 percent.

Nemecké automobilky sa trápili aj s prevádzkovým ziskom, pričom výrazne zaostali za japonskými a americkými výrobcami, ktorí dosiahli lepšie výsledky.

Analytik EY Constantin Gall pripísal ťažkosti nemeckých automobiliek slabému odbytu a nákladným investíciám do elektrickej mobility, ktoré zatiaľ nepriniesli očakávané výnosy.

„Dopyt nie je ani zďaleka taký silný, ako sme dúfali,“ povedal Gall a poukázal na ďalšie ťažkosti, ako boli problémy so softvérom, výdavky na reštrukturalizáciu a stiahnutie vozidiel z trhu.

V roku 2023 boli prémiové značky stále schopné účtovať si vysoké ceny, vysvetlil Gall. To sa však zmenilo, pretože ekonomická neistota a globálne konflikty výrazne oslabili dopyt, čo prinútilo konkurenciu vrátiť sa späť k cenotvorbe.

Nemecké automobilky znepokojuje aj čoraz väčšia konkurencia ázijských výrobcov, ktorí ponúkajú inovatívne a zároveň lacné vozidlá.

Automobilový priemysel čelí oslabeniu ekonomiky a pomalému dopytu, najmä po elektrických vozidlách. Viacerí výrobcovia a dodávatelia už ohlásili opatrenia na znižovanie nákladov vrátane redukcie pracovných miest.

K tlaku na automobilky sa pridáva aj eskalujúci obchodný spor so Spojenými štátmi, ktorý by mohol ešte viac narušiť trh. Americký prezident Donald Trump tento týždeň splnil svoje hrozby a oznámil zavedenie cla vo výške 25 percent na dovoz všetkých áut do USA od začiatku apríla. Pre nemecké automobilky to prichádza v mimoriadne ťažkom období, keďže podľa najnovších údajov nemeckého spolkového štatistického úradu zostávajú USA ich najväčším exportným trhom.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Nemecko vlani vyviezlo najviac áut do USA. Tento rok môže byť pre clá všetko inak