Rastúci počet nových prípadov ochorenia Covid-19 v Malajzii môže ešte viac zhoršiť problémy s nedostatkom polovodičov a ďalších komponentov, ktoré už mesiace brzdia výrobu áut a ohrozujú výrobcov elektroniky.
Aj keď táto krajina v juhovýchodnej Ázii nemá v rámci výroby čipov taký veľký význam ako Taiwan, Južná Kórea alebo Japonsko, v uplynulých rokoch sa stala hlavným centrom testovania a balenia čipov. Svoje závody tam majú viaceré významné firmy, ako sú Infineon Technologies, NXP Semiconductors a STMicroelectronics, ktoré patria medzi kľúčových dodávateľov.
Čipy sú v kurze. TSMC prekonal Tencent a je najhodnotnejšou firmou v Ázii
V krajine stúpa počet nakazených
V Malajzii pritom prudko stúpa počet infikovaných, čo ohrozuje plány na zrušenie blokády a obnovenie plnej výrobnej kapacity. Automobilka Ford Motor minulý týždeň oznámila, že dočasne zastaví výrobu obľúbeného pickupu F-150 v jednom americkom závode pre „nedostatok polovodičov v súvislosti s pandémiou v Malajzii". Úrady v ázijskej krajine sa snažia urýchliť odhaľovanie ohnísk nákazy a niektorým výrobcom udelili výnimky v snahe udržať hospodárstvo na dobrej ceste.
Kľúčové firmy mohli počas júnových blokád pokračovať v prevádzke so 60 percentami pracovnej sily a budú sa môcť vrátiť späť na 100 percent, keď budú mať viac ako 80 percent zamestnancov úplne očkovaných. Ale zároveň podľa neoficiálnych pravidiel sa továrne musia na dva týždne úplne zatvoriť, aby sa mohli vydezinfikovať, ak sa novým koronavírusom nakazia viac ako traja zamestnanci. V krajine sa pritom šíri variant delta, ktorý je oveľa nákazlivejší a ťažko zastaviteľný.
Nedostatok automobilových čipov neprestáva byť nočnou morou pre výrobcov áut
To by mohlo vážne zasiahnuť mnohé veľké spoločnosti, ktoré majú továrne s niekoľkými tisíckami zamestnancov. STMicro a Infineon, kľúčoví dodávatelia pre automobilový priemysel, už museli zatvoriť niektoré prevádzky. Problémy v Malajzii by tak mohli ešte zhoršiť nedostatok polovodičov, ktorý už dosiahol krízové úrovne.
Podľa výskumnej spoločnosti Susquehanna Financial Group sa dodacie lehoty na čipy, od objednania polovodičov po prevzatie dodávky, v júli oproti predchádzajúcemu mesiacu zvýšili o viac ako osem dní na 20,2 týždňa. To je najdlhšia čakacia lehota od začiatku sledovania údajov v roku 2017.
Úloha Malajzie ako primárnej základne na testovanie a balenie čipov je veľmi významná, pretože ide o posledné kroky pri výrobe polovodičov. Akékoľvek narušenie kdekoľvek v dodávateľskom reťazci pritom zasiahne celý „ekosystém".
Problémy ovplyvnia tržby
Podľa údajov ministerstva priemyslu predstavujú elektronika a elektrické výrobky 39 percent celkového vývozu z Malajzie. Očkovanie je preto rozhodujúce na zabezpečenie dôležitej úlohy Malajzie v dodávateľskom reťazci. Podľa ministerstva zdravotníctva dostalo približne 57 percent z celkovej populácie najmenej jednu dávku vakcíny.
Analytici si nemyslia, že všetky sektory budú rovnako postihnuté nedostatkom čipov
Úradníci spolupracujú s veľkými spoločnosťami na tom, aby pri očkovaní uprednostnili ich personál. Napriek tomu spoločnosť Infineon v auguste varovala, že problémy vo výrobe v Malajzii budú aj v súčasnom štvrťroku pravdepodobne naďalej ovplyvňovať tržby. Generálny riaditeľ (CEO) Reinhard Ploss odhadol ich celkový vplyv na „vysoké dvojciferné" milióny eur, hoci očakáva, že závody v krajine by mohli už koncom mesiaca dosiahnuť „normálnu" kapacitu.
Ďalšia z firiem STMicro musela nedávno pre pandémiu zastaviť na 11 dní výrobu v závode v Muare. Podľa finančného riaditeľa Lorenza Grandiho tento incident zníži schopnosť spoločnosti splniť dodávky, čo ovplyvní jej tržby aj hrubú maržu.