Kvôli nedostatku čipov sa tohto roku vo svete vyrobí oproti pôvodnému plánu zhruba o päť miliónov automobilov menej. Do konca roka by ich malo byť 74,8 milióna, čo bude o 9,3 percenta viac ako vlani, kedy sa na začiatku pandémie výroba na niektorých miestach zastavila a výrazne obmedzovala.
Ukazuje to analýza duisburgského centra Ferdinanda Dudenhöffera pre výskum automobilizmu, o ktorej informovala DPA. Analýza varuje aj pred možným nedostatkom lítiovo-iónových batérií.
Ak by bol polovodičov dostatok, vyrobilo by sa v tomto roku zhruba 80 miliónov nových vozidiel. Centrum vyhodnotilo už uskutočnené aj očakávateľné výpadky výroby a ukázalo sa, že druhá polovica roka bude horšia. „Termíny dodávok sa predĺžia a výpadky výroby budú aj v roku 2022,” uviedol Dudenhöffer.
V prvých piatich mesiacoch tohto roka sa celosvetový automobilový trh zvýšil v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška o 34 percent, vyplynulo z prieskumu. V ďalšej časti roka by mal byť rast slabší.
Nemecký zväz automobilového priemyslu (VDA) 5. júla zverejnil upravený výhľad domácej výroby. Z pôvodne uvádzaných štyroch miliónov znížil odhadovaný počet tohto roku vyrobených vozidiel v Nemecku na 3,6 milióna.
Dudenhöfferov inštitút predpokladá, že nedostatok polovodičov, ktoré tvoria základ mikročipov, sa bude prejavovať až do začiatku roka 2023. Potom ale nastane problém s batériami do elektromobilov. Dočasne totiž hrozí, že dopyt po lítiovo-iónových batériách bude väčší ako ponuka, uzatvára štúdia.
V Nemecku sa v prvom polroku predalo trikrát viac elektromobilov ako rok predtým