Pre emisné plány Európskej únie hrozí, že od januára nebude možné prevádzkovať milióny dieselových osobných áut, hoci teraz spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6, a len v Nemecku by sa to týkalo 8,2 milióna vozidiel. Spolkový minister dopravy Volker Wissing sa preto listom obrátil na predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú.

„Žiadam koniec protiautomobilovej politiky z Bruselu. Ľudia potrebujú svoje autá a nechcú si ich nechať vziať. Európska komisia teraz musí rýchlo konať,“ povedal Wissing.

Jadrom problému je meranie emisií, ktoré chce EÚ zmeniť. Namiesto stacionárnych stredísk sa budú splodiny merať za skutočných jazdných podmienok. Zmena by ale doľahla aj na modely, ktoré sú už schválené na prevádzku za skorších podmienok. Spochybňuje to povolenie pre osobné vozidlá emisných tried Euro 5 a 6.

Otázke sa venuje Súdny dvor EÚ, ktorý dal najavo, že očakávaný novembrový verdikt by mohol viesť k tomu, že by označil povolenia pre rad starších dieselových áut za protiprávne vydané. Podľa Wissinga je potrebné predpisy rýchlo zmeniť a ešte pred rozhodnutím súdu objasniť.

EÚ chce predaj nových áut so spaľovacími motormi po roku 2035 prakticky zakázať. Norma, ktorú za členskými štátmi rokovalo v roku 2022 české predsedníctvo Rady EÚ, je súčasťou balíka klimatických pravidiel známeho ako Fit for 55. Ten má EÚ nasmerovať k obmedzeniu emisií skleníkových plynov do roku 2030 najmenej o 55 percent oproti hodnotám z roku 1990.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

V Európskej únii pribúdajú elektromobily. Vlani ich bolo zaregistrovaných poldruha milióna