Európska služba elektronického výberu mýta (EETS pozn. TRENDU) je od decembra spustená v pilotnej prevádzke. Finálnym krokom bude určenie termínu začatia priamej fakturácie mýta.
Informovala o tom Národná diaľničná spoločnosť.
Zatiaľ v pilotnej prevádzke
„V súčasnosti overujeme nastavenie palubných jednotiek jednotlivých providerov priamo v teréne. Finálnym krokom bude určenie termínu začatia priamej fakturácie mýta," informoval odbor marketingu a komunikácie diaľničnej spoločnosti.
V pilotnej prevádzke diaľničiari overujú správne nastavenie palubných jednotiek EETS poskytovateľov jazdami po diaľniciach a rýchlostných cestách.
Diaľničná spoločnosť požaduje najazdiť minimálne 6 000 kilometrov po diaľniciach a 4 000 kilometrov po cestách prvej triedy s tým, že vybrali 18 úsekov, kde budú prejazd opakovať.
Na Slovensku budú služby európskeho mýta ponúkať štyria poskytovatelia, ktorí prešli technickou akreditáciou. „O poskytovanie služby európskeho mýta prejavil záujem aj ďalší zahraničný provider, ktorý by v prípade akreditácie mohol ponúknuť svoje služby slovenským dopravcom na prelome rokov 2024 a 2025,“ uviedla spoločnosť.
Výhody pre obe strany
EETS podľa diaľničiarov prinesie výhody pre dopravcov aj štát.
„Príchod EETS poskytovateľov bude pre Slovensko predstavovať zníženie nákladovosti výberu mýta, pretože sa predpokladá, že minimálne 85 % vybraného mýta ostane v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti,“ uviedla s tým, že štát tak bude môcť intenzívnejšie investovať do skvalitňovania infraštruktúry diaľnic a rýchlostných ciest.
Pre dopravcov má EETS priniesť kvalitnejšie služby aj vyšší komfort. Dopravným či logistickým spoločnostiam totiž bude pri tranzite Európou stačiť jedna palubná jednotka, nebudú si už musieť v jednotlivých krajinách zabezpečovať tú národnú.