Zvýšenie sadzieb slovenského mýta o 80 percent, ktoré bolo v návrhu úradníckej vlády a súčasťou opatrení jadrového kufríka pre cestnú dopravu, nebude po náročných a zdĺhavých konzultáciách realitou. Informovalo o tom Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia.
Výber mýta, ako ho poznáme v súčasnosti, skončí k 1. júlu 2025. K uvedenému termínu ministerstvo dopravy plánuje transponovať smernicu Eurovignette, ktorá mení systém výpočtu mýtneho poplatku za používanie infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami a autobusmi. Oproti súčasnému jednozložkovému systému, ktorý zahŕňa len poplatok za infraštruktúru, pribudnú dve nové zložky, a to poplatky za emisie CO2 a externality v zmysle zásady znečisťovateľ platí.
„Je dôležité zdôrazniť, že najnovší zámer vlády zvýšiť sadzby mýta spolu o 40 percent je aj dôsledok odloženej inflácie z predchádzajúcich rokov. Nenavýšenie mýta o infláciu bolo výsledkom rokovaní s ministerstvom dopravy ako pomoc dopravcom zmierniť dopady pandémie a energetickej krízy spôsobenej konfliktom na Ukrajine a v návrhu dnes predstavuje 21-percentné navýšenie poplatku za infraštruktúru. Zvyšných 19 percent je spôsobených povinnosťou zaviesť dve nové zložky mýta: poplatky za emisie CO2 a externality. Napriek tomu budú v porovnaní s okolitými krajinami sadzby mýta na Slovensku patriť stále k najnižším,“ hovorí prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Za pozitívnu správu možno podľa prezidenta združenia cestných dopravcov považovať, že s uplatnením nových sadzieb sa začne až 1. júla 2025 a bude jednorazové. „To umožní dopravcom a objednávateľom prepravy sa na zmeny lepšie pripraviť,“ uvádza Pavol Piešťanský.