Nástrahy internetu ovplyvňujú aj samotní používatelia. Pokusy o zneužitie peňazí, osobných údajov, ale aj kyberšikana a dezinformácie predstavujú odvrátenú stránku digitalizácie a internetu. Nezabezpečené kontá a prílišná dôvera v kombinácii s nízkou finančnou gramotnosťou uľahčujú podvodníkom možnosť získať citlivé údaje a zneužiť osobné financie. PR manažérka 365.bank Linda Valko Gáliková poukazuje na nevyhnutnosť ochrany svojho súkromia aj peňazí v digitálnom priestore.
Používatelia v rôznom veku čelia rozdielnym kyberhrozbám
Technologický pokrok a aj pandémia nového koronavírusu presúva ľudské životy do digitálu. Za žiadnych okolností by však ľudia podľa Valko Gálikovej nemali poskytovať údaje o platobnej karte či autorizačné kódy neovereným tretím stranám. „V opačnom prípade klient dáva súhlas so všetkými transakciami, ktoré budú zrealizované. Banka uvedené platby v rámci reklamácie klientovi nemá ako vrátiť. Je to podobná situácia, ako keby človek zveril kľúče od bytu cudzej osobe," upozornila Valko Gáliková.
Pozor aj na falošné telefonáty
Pokusy, ako sa neoprávnene dostať k peniazom, môžu mať aj formu falošných telefonátov. Ich iniciátori pritom tvrdia, že na platobnej karte klienta prebieha podozrivá aktivita alebo že jeho blízky príbuzný je v ohrození. Takto sa neoprávnené osoby dostávajú k citlivým informáciám klientov, ktorí im v strese a pod tlakom prezradia kompletné údaje o karte, prístupové mená a heslá, verifikačné kódy alebo rovno prevedú vysoké sumy priamo na účet podvodníka.
Podvodné e-maily zneužívajú identitu MF SR, žiadajú údaje z platobnej karty
Pokiaľ má človek akékoľvek podozrenie z podvodného konania, nech sa radšej poradí v banke. „V prípade, že k podvodu už došlo, je potrebné obratom kontaktovať banku, zablokovať platobnú kartu či zmeniť prístupové heslá, aby sa predišlo ďalším finančným stratám," doplnila Gáliková. Následne je vhodné kontaktovať políciu a takéto podvodné konanie nahlásiť.
Internetový zločin ovládal phishing
Medzi najčastejšie typy kyberzločinu v tomto roku v porovnaní s predchádzajúcim patril phishing. Snahy o podvodné získanie prístupových údajov k bankovým účtom či platobným kartám stále pribúdajú. Útočníci sú čoraz vynaliezavejší. Prostredníctvom e-mailov a odkazov na podvodné stránky sa snažia dostať k cudzím peniazom. Banky preto neustále apelujú na potrebu ostražitosti v online priestore.