Železničná spoločnosť Slovensko po dvoch rokoch skončila s výstavbou stredísk technicko-hygienickej údržby koľajových vozidiel v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom.
Moderné pracoviská na kontrolu a prípravu vozového parku železničnej osobnej dopravy, vybudované najmä z prostriedkov Európskej únie, budú všetky služby poskytovať aj ostatným dopravcom využívajúcim slovenské koľaje.
Financovanie projektu aj dátum uvedenia do prevádzky
Výstavba nového strediska v Nových Zámkoch trvala od septembra 2021 do júla 2023, náklady dosiahli takmer 46 miliónov eur bez DPH.
„Hlavnú časť pokryli prostriedky z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, zvyšnú časť tvorili prostriedky zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK,“ uviedol v súvislosti s predstavením tohto pracoviska vo štvrtok riaditeľ odboru komunikácie a hovorca národného vlakového dopravcu Tomáš Kováč.
Zdroje Európskeho fondu regionálneho rozvoja na výstavbu strediska v Nových Zámkoch dosiahli 33,6 milióna eur, zo štátneho rozpočtu skoro šesť miliónov eur a prostriedky ZSSK 6,5 milióna eur bez dane. Okrem toho náklady na služby stavebného dozoru, obstarávané samostatne, dosiahli cez 290-tisíc eur bez DPH.
„Náklady na stavebný dozor sú zahrnuté do oprávnených výdavkov projektu z hľadiska spolufinancovania z eurofondov v rámci operačného programu,“ podotkol Kováč. ZSSK predpokladá začiatok fungovania novozámockého strediska v roku 2024 vzhľadom na splnenie podmienok kolaudácie stavby a jej uvedenia do prevádzky. Podmienkou je aj notifikácia štátnej pomoc zo strany Európskej komisie.
Pôvodné plány
ZSSK uzavrela zmluvu na výstavbu strediska údržby koľajových vozidiel v Nových Zámkoch v septembri 2021 so združením spoločností Metrostav, Železničné stavby a Dopsys.
Pôvodná zmluvná cena stavebných prác plánovaných na dva roky bola 41,8 milióna eur bez DPH, predpokladané celkové náklady zákazky pri vyhlásení verejného obstarávania v januári 2019 mali objem 36,5 milióna eur bez DPH.