Nálada medzi spotrebiteľmi v Nemecku je naďalej zlá, hoci očakávania v oblasti osobných príjmov sa zlepšili. Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti GfK a inštitútu NIM.
Venujte niekoľko minút vyplneniu dotazníka čitateľov TRENDU
Index spotrebiteľskej nálady GfK a NIM na mesiac október sa mierne zlepšil o 0,7 bodu, na úrovni mínus 21,2 bodu ale zostal hlboko pod dlhodobým priemerom plus desať bodov. „Po vážnom zhoršení v predchádzajúcom mesiaci možno mierne zlepšenie spotrebiteľskej klímy interpretovať ako stabilizáciu na nízkej úrovni,“ uviedol výskumník inštitútu NIM Rolf Bürkl. Od júna, keď bolo nameraných mínus 21 bodov, spotrebiteľská klíma nezaznamenala žiadny pokrok. Mierny nárast sa preto nedá interpretovať ako začiatok výrazného oživenia, nálada medzi spotrebiteľmi je na to celkovo príliš nestabilná, dodal Bürkl.
Okrem faktorov, ako sú vojny, krízy a inflácia, zaťažuje spotrebiteľskú klímu v najväčšej európskej ekonomike už niekoľko mesiacov aj situácia na trhu práce. Nezamestnanosť mierne rastie, pribúdajú správy o platobnej neschopnosti podnikov a hlásenia o prepúšťaní vo veľkých spoločnostiach, čo vedie spotrebiteľov k opatrnosti. Napriek tomu boli spotrebitelia v Nemecku opäť o niečo optimistickejší, pokiaľ ide o ich príjmové očakávania. Inflácia v krajine sa stabilizovala na úrovni približne dvoch percent, zatiaľ čo mzdy a dôchodky rástli výraznejším tempom.