Asociácia železničných dopravcov Slovenska odmietla celý rozsah materiálu ministerstva dopravy k nastaveniu udržateľnej stratégie poplatkov za železničnú dopravnú cestu.

Navrhované zvýšenie ceny za použitie infraštruktúry by podľa nákladných železničných dopravcov pre nich znamenalo ďalšie miliónové straty.

Informovali o tom v utorok v tlačovej správe s tým, že nákladné vlaky z dôvodu zlého stavu železničnej infraštruktúry a príliš vysokej ceny za železničnú dopravnú cestu začínajú Slovensko obchádzať.

Hrozí odklon

„Znevýhodnenie nákladných železničných dopravcov na Slovensku by znamenalo presun ďalšieho objemu prevážaného tovaru na cesty, odklon mnohých tranzitných prepráv z našich železníc cez okolité štáty a všetky aspekty s tým súvisiace, obzvlášť v oblasti ekológie a trvale udržateľného rozvoja,” uviedol prezident asociácie Ján Biznár.

„Aj preto nerozumieme, prečo ministerstvo dopravy navrhlo ďalšie zvyšovanie cien. V prvom rade predsa musíme výrazne zlepšiť kvalitu našej infraštruktúry,” upozornil.

Ide o zníženie zľavy za dopravnú cestu

Ministerstvo dopravy zdôraznilo, že nejde o žiadne zvýšenie ceny za dopravnú cestu, ale o zníženie zľavy za dopravnú cestu. Tá by sa podľa návrhu mala v budúcom roku znížiť o tretinu, zo súčasných 22,5 milióna eur na 15 miliónov eur ročne. Túto sumu rezort poskytuje štátnym Železniciam Slovenskej republiky ako manažérovi infraštruktúry.

„Nestotožňujeme sa s tvrdením, že sa majú znížiť prostriedky na podporu dopravy na železnici. To, že sa prostriedky nepoužijú priamo na kompenzáciu znížených platieb od dopravcov, neznamená, že nejde o podporu dopravy na železnici, práve naopak,” zareagoval na vyjadrenia železničných dopravcov Martin Petro z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Z dofinancovania údržby a opráv budú podľa rezortu profitovať aj dopravcovia, keďže sa zvýši bezpečnosť a najmä kvalita koľají, čo v konečnom dôsledku zníži aj opotrebovanie ich techniky. „Po väčšom objeme financií určených na opravy a údržbu volajú v prvom rade samotní dopravcovia,” podotkol Petro.

V rozpore so záväzkami

Podľa asociácie je navyše materiál v úplnom rozpore so záväzkami ministerstva dopravy voči vlastnej dopravnej politike, ako aj so záväzkami Slovenskej republiky v Európskej únii. Slovensko sa prijatím Bielej knihy o doprave zaviazalo prijať opatrenia na presun 30 percent prepráv z cestnej na železničnú dopravu.

Navrhované zvýšenie poplatkov považujú železniční dopravcovia len za ďalší klinec do rakvy železniciam na Slovensku. „Žiadame preto o bezodkladné zvolanie stretnutia dotknutých subjektov na prerokovanie stratégie spoplatnenia infraštruktúry nielen od roku 2024, ale aj v dlhodobom horizonte,” dodal Biznár.

Predčasné polemizovanie

Materiál je ešte len na vnútrorezortnom pripomienkovaní, podľa ministerstva dopravy je predčasné hovoriť o konkrétnych projektoch, na ktoré sa financie využijú.

„To znamená, že, samozrejme, nie sú vybraté ani žiadne firmy, ktoré budú tieto projekty realizovať. Po tom, ako Železnice Slovenskej republiky spracujú zoznam projektov, budú zhotovitelia tak, ako vždy, vybratí vo verejnom obstarávaní,” potvrdil Petro. O celom návrhu ešte bude odborná diskusia, a týka sa až roku 2024.

„Bude na samotných dopravcoch, ako sa vysporiadajú s prípadným znížením podpory za dopravnú cestu. Na tento rok bola tzv. zľava z poplatkov za dopravnú cestu pevne stanovená a nebude sa na nej nič meniť,” dodal Martin Petro z rezortného odboru komunikácie.

Ďalšie dôležité správy

V súťaži o nové vlaky pre Slovenskú železničnú spoločnosť zvíťazila firma ŽOS Vrútky.
Neprehliadnite

Železničiari žiadajú milióny eur od ŽOS Vrútky, spor rieši aj Najvyšší súd