Európska komisia začala vyšetrovať čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí lacnými autami zaplavujú európsky trh. Podľa agentúry Bloomberg by sa ale mala pripraviť na zaujímavý zvrat.
Z lacnej výroby v Číne totiž najviac ťažila práve jedna z európskych automobiliek. Renault už roky propaguje model Dacia Spring ako najdostupnejšie elektrické auto v Európe. Tento crossover vyrábaný v provincii Chu-pej v Číne sa vo Francúzsku predáva za cenu od 20 800 eur a vyššie – v prípade získania štátnych dotácií za 15 800 eur.
Pre porovnanie, cena najdostupnejšieho elektromobilu Atto 3 od čínskej automobilky BYD sa v čase uvedenia na európsky trh pohybovala na úrovni 38 000 eur.
Narušenie trhu je neprípustné
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová poukázala na to, že globálny trh je v súčasnosti „zaplavený“ lacnými čínskymi autami. „Ich cena je umelo udržiavaná nízko vďaka štedrým štátnym dotáciám. Narúša to náš trh. A tak, ako neakceptujeme narúšanie nášho trhu zvnútra, nebudeme ho akceptovať ani zvonka,“ povedala Leyenová
EÚ vyšetrovanie rozbehlo aj napriek obavám z potenciálnych odvetných krokov Číny, čo svedčí o rastúcich obavách, či európski výrobcovia dokážu konkurovať čínskym rivalom.
Čínske automobilky BYD a Nio sa v Európe chystajú zvýšiť predaje cenovo dostupných modelov, ktoré by mohli priamo konkurovať Modelu 3 Tesly alebo viacerým autám nemeckého Volkswagenu. Spoločnosť BYD už expandovala do 15 európskych krajín, pričom jej SUV crossover Atto 3 sa v júli stal najpredávanejším elektromobilom vo Švédsku.
Markantný rozdiel
Rozdiel medzi tým, čo si automobilky účtujú za elektromobily dovážané do Európy z Číny, a cenou v mieste výroby, je zarážajúci. Napríklad model Doplhin od značky BYD sa v Číne predáva za 15 200 eur, no vo Francúzsku stojí takmer dvakrát toľko – 29-tisíc eur.
Elektromobil Polestar 2 od Volva v Číne stojí takmer 39-tisíc eur, pričom v Nemecku sa predáva za takmer 50-tisíc. Model BMW iX3 zas v Číne možno kúpiť za 51 800 eur, v Nemecku za 67 300 eur.