Európska komisia začala vyšetrovať čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí lacnými autami zaplavujú európsky trh. Podľa agentúry Bloomberg by sa ale mala pripraviť na zaujímavý zvrat.

Z lacnej výroby v Číne totiž najviac ťažila práve jedna z európskych automobiliek. Renault už roky propaguje model Dacia Spring ako najdostupnejšie elektrické auto v Európe. Tento crossover vyrábaný v provincii Chu-pej v Číne sa vo Francúzsku predáva za cenu od 20 800 eur a vyššie – v prípade získania štátnych dotácií za 15 800 eur.

Pre porovnanie, cena najdostupnejšieho elektromobilu Atto 3 od čínskej automobilky BYD sa v čase uvedenia na európsky trh pohybovala na úrovni 38 000 eur.

Narušenie trhu je neprípustné

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová poukázala na to, že globálny trh je v súčasnosti „zaplavený“ lacnými čínskymi autami. „Ich cena je umelo udržiavaná nízko vďaka štedrým štátnym dotáciám. Narúša to náš trh. A tak, ako neakceptujeme narúšanie nášho trhu zvnútra, nebudeme ho akceptovať ani zvonka,“ povedala Leyenová

EÚ vyšetrovanie rozbehlo aj napriek obavám z potenciálnych odvetných krokov Číny, čo svedčí o rastúcich obavách, či európski výrobcovia dokážu konkurovať čínskym rivalom.

Čínske automobilky BYD a Nio sa v Európe chystajú zvýšiť predaje cenovo dostupných modelov, ktoré by mohli priamo konkurovať Modelu 3 Tesly alebo viacerým autám nemeckého Volkswagenu. Spoločnosť BYD už expandovala do 15 európskych krajín, pričom jej SUV crossover Atto 3 sa v júli stal najpredávanejším elektromobilom vo Švédsku.

Markantný rozdiel

Rozdiel medzi tým, čo si automobilky účtujú za elektromobily dovážané do Európy z Číny, a cenou v mieste výroby, je zarážajúci. Napríklad model Doplhin od značky BYD sa v Číne predáva za 15 200 eur, no vo Francúzsku stojí takmer dvakrát toľko – 29-tisíc eur.

Elektromobil Polestar 2 od Volva v Číne stojí takmer 39-tisíc eur, pričom v Nemecku sa predáva za takmer 50-tisíc. Model BMW iX3 zas v Číne možno kúpiť za 51 800 eur, v Nemecku za 67 300 eur.

Ďalšie dôležité správy

WA 25 archív Čiba - Na archívnej snímke z 13. januára 2023 modelka pózuje pri modele čínskeho výrobcu elektromobilov BYD počas autosalónu v Tokiu. Čínsky výrobca elektromobilov BYD zaznamenal za minulý rok 2022 strmý nárast príjmov, ktorý prekonal aj odhady analytikov. Ukázali to údaje z hlásenia automobilky pre burzu. FOTO TASR/AP

A model poses for photos with one of the latest vehicles from Chinese auto manufacturer BYD at the Tokyo Auto Salon, an industry event similar to the world's auto sh
Neprehliadnite

Čína štedro dotuje svoje elektromobily. Európa z toho začína byť čoraz nervóznejšia