Čína sa stane najväčším exportérom áut na svete, keď tento rok predbehne Japonsko. Zlomový moment bude znamenať koniec desaťročí dominancie európskych, amerických, japonských a juhokórejských automobiliek. Informuje o tom denník Financial Times. Globálny vzostup Číny sprevádzajú hlboké štrukturálne problémy v domácom automobilovom priemysle, ktoré ohrozujú trh s automobilmi na celom svete.

Výrazný nesúlad medzi výrobou v čínskych továrňach a miestnym dopytom bol čiastočne spôsobený tým, že vedúci predstavitelia priemyslu nesprávne predpovedali tri kľúčové trendy: rýchly pokles predaja áut so spaľovacím motorom, explóziu popularity elektrických vozidiel a klesajúcu potrebu vlastníctva áut v porovnaní s boomom zdieľanej mobility medzi čoraz viac urbanizovanou čínskou populáciou.

Výsledkom bola „obrovská nadmerná kapacita“ v počte vozidiel vyrobených v továrňach po celej krajine, povedal bývalý šéf Chrysleru v Číne a zakladateľ poradenskej firmy Automobility Bill Russo s tým, že 25 miliónov áut momentálne nenachádza kupcu. Roky podpornej priemyselnej politiky a investícií súkromného sektora zvýšili konkurencieschopnosť Číny v tomto odvetví. Domáci výrobcovia ako BYD sa teraz viac zameriavajú na zámorské trhy. Ročný vývoz vozidiel z Číny, ktorý v roku 2021 prekonal Južnú Kóreu a v roku 2022 Nemecko, je teraz podľa údajov Moody's na dobrej ceste prekonať aj Japonsko.

Trh sa preplňuje

Problém s nadmernou kapacitou sa týka miestnych spoločností ako Chery, SAIC, BYD, Geely a Changan, ako aj rastúceho počtu zahraničných skupín. Spoločnosti Tesla, Ford, Nissan a Hyundai patria medzi tie, ktoré premiestňujú svoje čínske továrne na iné trhy, uviedli analytici. Ku koncu júla sa tento rok z Číny vyviezlo 2,8 milióna vozidiel, z toho 1,8 milióna s benzínovým pohonom, čo je o 74 percent viac ako v predchádzajúcom roku. Čoraz viac domácich spotrebiteľov si vyberá elektromobily a ojazdené autá. Trh sa však stále preplňuje. „Máte asi 100 výrobcov, ktorí každý rok uvádzajú na trh 80 až 100 modelov... očakávali sme, že konsolidácia už prebehla, no nestalo sa tak,“ povedal B. Russo.

Symbolom ťažkostí, ktoré pociťujú zavedené automobilové skupiny v Číne, je juhokórejský Hyundai. Zo štyroch tamojších tovární sa dve využívajú na export a ďalšie dve sú určené na domáci trh. „Ale ide o to, kde by ešte mohli predávať svoje autá vyrobené v Číne. Už majú ďalšie závody v Indii, Vietname, Indonézii a Brazílii,“ povedal poradca Kórejského automobilového technologického inštitútu I Han-gu. Hyundai odmietol poskytnúť viac podrobností o svojej stratégii v Číne.

Roky na vedúcej pozícii

Analytici očakávajú, že Čína si svoju vedúcu pozíciu udrží roky. Podľa predpovedí poradenskej spoločnosti AlixPartners predaj áut vyrobených čínskymi spoločnosťami v zámorí dosiahne do konca desaťročia deväť miliónov, čím sa ich podiel na globálnom trhu v roku 2030 zvýši na 30 percent; zo 16 percent v roku 2022. Očakáva sa, že exportná vlna sa zintenzívni, pretože čínske elektromobily, ktoré sú výrazne lacnejšie ako konkurencia, získajú oporu najmä v Európe. Tesla už vyváža elektrické autá zo svojho závodu v Šanghaji do Európy a približne jedna pätina všetkých elektromobilov predaných v Európe sa vyrába v Číne.

Napriek tomu analytici varovali, že spoločnosti vyvážajúce z Číny musia zvládať zhoršujúce sa geopolitické napätie a klesajúcu obľubu týchto značiek, ako aj rastúci protekcionizmus a spotrebiteľský nacionalizmus. „Ako dlho bude zvyšok sveta tolerovať masívny dovoz z Číny?“ spýtal sa automobilový analytik Christopher Richter.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Čína má stáť za ovplyvňovaním amerických voličov. Zneužila umelú inteligenciu a falošné účty