Nadácia Zastavme korupciu a Únia autodopravcov Slovenska sú sklamaní z opatrného prístupu premiéra Ľudovíta Ódora k mýtu.
Napriek tomu, že podľa nich dostal k dispozícii všetky podklady o doterajších omeškaniach a nesplnených sľuboch súčasného vedenia diaľničiarov, zatiaľ vážnejšie nezasiahol.
Jeho vláda pritom mala jedinečnú šancu vysporiadať sa s touto dlhoročnou predraženou zmluvou, uviedli organizácie v spoločnej tlačovej správe.
Situáciu nikto neriešil
Pre mimovládky je sklamaním, že ani dva mesiace pred voľbami tému drahého mýta neotvárajú politici. Aj keď volebné billboardy sú plné sľubov o šetrení a dobrých riešeniach.
„Nikto z tohto štátu tak nebojuje za spravodlivé mýto ako Únia autodopravcov Slovenska. Trinásť rokov tvrdého vyjednávania a troch štrajkov pre dopravcov absolútne nič neprinieslo. Je to hanba všetkých vlád, ktoré boli vo vláde počas podpisov zmlúv a dodatkov pre SkyToll,“ zdôraznil predseda únie Stanislav Skala.
Kto má správne vzorce
Za tri roky nestihli diaľničiari vysúťažiť nový náhradný systém, v omeškaní sú aj ostatné možnosti, ktoré mali mýto zlacniť.
Národná diaľničná spoločnosť však obviňuje mimovládky a štátnych úradníkov, ktorí ju kritizujú, že buď jej výpočtom nerozumejú alebo porušujú obchodné tajomstvo.
„Pritom žiadny štátny kontrolný úrad, ktorý mýto posledné tri roky preveroval, jej nedal za pravdu – ani Najvyšší kontrolný úrad, Úrad pre verejné obstarávanie či analytici Ministerstva financií. Naozaj politici veria, že jedine diaľničiari majú správne kalkulačky a vzorce?," pýta sa Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu.
Nevýhodnú zmluvu so SkyTollom súčasné vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti predĺžilo na tento aj budúci rok.
Ako nedávno upozornila Nadácia Zastavme korupciu, dokonca namiesto avizovanej „zľavy“ dohodlo so SkyTollom vyššiu cenu, ako sme platili posledný rok. Diaľničiari to odôvodnili doteraz nezverejnenou prílohou.