V mýte pre ťažké nákladné vozidlá budú dopravcovia platiť už aj poplatky za emisie oxidu uhličitého a externé náklady spojené so znečistením ovzdušia premávkou. Vyplýva to z novely zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácii, ktorú Národná rada definitívne schválila.

Súčasťou je aj zníženie dane z motorových vozidiel pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton. Hlavným dôvodom na úpravu jej sadzieb je podpora štátu pre autodopravcov pri výmene tachografov. „Okrem toho sa navrhuje primerane znížiť aj sadzby dane pre vozidlá nad 3,5 tony do 12 ton, ktoré na Slovensku tiež platia poplatky za používanie cestnej infraštruktúry,“ uviedlo ministerstvo dopravy v dôvodovej správe.

Zmena sadzieb sa netýka vozidiel do 3,5 tony, tie totiž neplatia mýto, ale diaľničné známky s časovou platnosťou. Novela tiež zjednocuje úpravy sadzby dane podľa veku vozidla rovnako pre všetky typy vozidiel do aj nad 3,5 tony.

Poslanci zároveň schválili pozmeňujúci návrh, ktorým sa medzi oslobodenie od platenia mýta zaraďujú aj historické vozidla. Na Slovensku je približne 80 historických vozidiel nad 3,5 tony, pričom autá do tohto hmotnostného limitu sú v súčasnosti oslobodené od platenia diaľničnej známky.

Novela bude účinná od 1. januára 2025. Výnimkou sú ustanovenia o zmene výberu mýta, ktoré začnú platiť až od 1. júla 2025.

Ďalšie dôležité správy

Myto, dialnica
Neprehliadnite

Autodopravcovia na mýte od začiatku roka zaplatili takmer 200 miliónov eur