Môže umelá inteligencia (AI) pomôcť majiteľom reštaurácií pri vymýšľaní nových jedálnych lístkov, aby nalákali návštevníkov, alebo je to len recept na katastrofu?
„Požiadali sme ChatGPT, aby vytvoril recept na najlepšiu pizzu pre Dubaj,“ povedal pre BBC News Spartak Arutyunyan, ktorý je zodpovedný za tvorbu jedálnych lístkov pre mestskú pobočku siete reštaurácií a donáškových služieb Dodo Pizza. „A tento chatbot s umelou inteligenciou zostavil recept. Vyskúšali sme ho a stal sa z neho veľký hit. Stále je v našom jedálnom lístku,“ dodal.
Keďže 90 percent z troch miliónov obyvateľov Dubaja tvoria prisťahovalci, „je tu veľa kultúr,“ povedal Arutyunyan. „Indovia, Pakistanci, Filipínci, Arabi, Európania.“ Preto požiadal spoločnosť ChatGPT, aby vytvorila pizzu, ktorá by reprezentovala túto kultúrnu zmes.
Chatbot prišiel s pizzou, ktorá obsahuje arabské kuracie mäso shawarma, indický grilovaný syr paneer, blízkovýchodné bylinkové korenie zatar a sezamovú pastu tahini. A zdá sa, že zákazníci Dodo Pizza sa jej nevedia nabažiť. „Ako šéfkuchár by som tieto ingrediencie na pizzu ani nezmiešal, ale aj tak je kombinácia chutí prekvapivo dobrá,“ povedal Arutyunyan.
Iné pizze, ktoré sa zrodili z predstavivosti AI, sa však do ponuky nedostali – napríklad pizza s kombináciou jahôd a cestovín alebo čučoriedok a raňajkových cereálií.
Na druhej strane sveta v Spojených štátoch uskutočnila Venecia Willisová podobný experiment s umelou inteligenciou v reštaurácii Velvet Taco v Dallase, kde pracuje ako kulinárska riaditeľka. Umelá inteligencia ju „veľmi zaujala“, a tak nechala ChatGPT vymyslieť jedno zo špeciálnych tacos týždňa. Niektoré výsledné recepty však boli skôr nechutné ako chutné.
„Boli tam nejaké čudné kombinácie a ja som si bola taká, že si nie som istá, či by červené kari, kokosové tofu a ananás boli spolu dobré,“ povedala Willisová. Vyskúšala však tri z navrhovaných receptov, ktoré vyzerali sľubnejšie, a nakoniec si vybrala krevetové a steakové taco, ktoré zaradila do menu. Za týždeň sa ho predalo 22 000 porcií.
„Myslím si, že umelá inteligencia je skvelý nástroj, ktorý môžete použiť, keď ste trochu v kreatívnom útlme, aby ste reštartovali svoj mozog. Poviete si – táto kombinácia by skutočne mohla fungovať, skúsme to. Umelá inteligencia môže navrhnúť niečo, čo by vám možno nenapadlo,“ povedala a dodala, že by však určite nenechala umelej inteligencii úplne voľnú ruku. „Vždy musí byť prítomný ľudský prvok, ktorý recepty posúdi a overí.“
Nie každému, kto pracuje v pohostinstve, sa však myšlienka AI páči. Londýnsky výrobca koktailov Julian de Feral hovorí, že sa AI vyhýba, pretože má pocit, že je nelogická a jej rozhodnutiam chýba zdravý rozum.
Chatboti s umelou inteligenciou „nie sú zázrak“, varuje Emily Benderová, profesorka lingvistiky na Washingtonskej univerzite v Seattli. Namiesto toho sa učia z výsledkov, ktoré nájdu na internete. „Ak ChatGPT vytvorí niečo, čo vyzerá ako recept, je to preto, že na internete sú dostupné recepty,“ povedala.
Pripúšťa však, že v budúcnosti by pri ich tvorbe mohla byť užitočná pokročilejšia umelá inteligencia. Mohla by ju napríklad požiadať, aby rozdelila ingrediencie na sladké alebo kyslé a podobne, našla tie, ktoré by podľa internetových výsledkov mohli spolu dobre chutiť, a potom ich použila na vymyslenie nekonečného množstva podrobných receptov. „Samozrejme, aby ste získali takýto plodný výsledok, musíte mať dobre definované zadanie, ktoré predložíte umelej inteligencii,“ povedal Bender.
Nie je to však len o receptoch. Napríklad britský reťazec supermarketov Waitrose používa AI na určovanie popularity nových trendov na sociálnych sieťach. V súčasnosti medzi ne patrí „smash burger“, čo sú chrumkavé hamburgery vyrobené roztlačením mletého hovädzieho mäsa na horúcej panvici, alebo „crookies“ (spojenie slov croissant a cookies), croissant plnený cestom na sušienky a čokoládovými lupienkami.
„Na sociálnych sieťach sme si všimli nové trendy,“ povedala Lizzie Haywoodová, manažérka inovácií v spoločnosti Waitrose. „V súčasnosti sa v Spojenom kráľovstve otvárajú tri alebo štyri špecializované reštaurácie so smash burgermi a my sme sa rozhodli, že ich tiež uvedieme na trh.“
Pokiaľ ide o crookies, Haywoodová uviedla, že AI si všimla, že počet zmienok o nich na sociálnych sieťach sa oproti minulému roku zvýšil o 80 až 90 percent. „A nám sa ich podarilo dostať do testovacích predajní v priebehu troch mesiacov,“ dodala Haywoodová.