Práve prebieha najväčšia transformácia automobilového priemyslu za posledné storočie; vlády ponúkajú masívne dotácie na urýchlenie prechodu na elektrické vozidlá. V uplynulom roku sa však objavilo hneď niekoľko prekvapení, ktoré brzdia ambiciózne plány, uvádza Bloomberg.
Jedným z nich je dominancia čínskych výrobcov automobilov a to, aké ťažké bude konkurovať ich nižším nákladom a pokročilejším technológiám. Práve keď sa európske a americké automobilky začali snažiť dobehnúť zameškané, rast dopytu po elektromobiloch sa globálne spomalil. Táto kombinácia by mohla znamenať veľké straty pre západné automobilky a ohroziť ambiciózne ciele na zníženie emisií skleníkových plynov, ktoré pochádzajú z cestnej dopravy. Tu je niekoľko kľúčových faktov.
1. Aký veľký je čínsky priemysel elektromobilov?
Čínske značky predstavujú približne polovicu všetkých predaných elektromobilov na celom svete. Výrobcom sa podarilo prevziať podiel na domácom trhu od bývalých lídrov z Európy, ako je Volkswagen, zatiaľ čo top značka v Číne BYD predbehla v štvrtom štvrťroku 2023 americkú Teslu ako najväčšieho svetového výrobcu elektromobilov.
2. V čom má Čína konkurenčnú výhodu?
Najvýraznejší rozdiel je v batériách, najdrahšej súčasti elektromobilov. Viac ako 80 percent batériových článkov pre elektromobily dodávajú čínski výrobcovia. Hlavnými komponentmi sú vzácne kovy ako lítium, kobalt či mangán. Cena batérií v Číne klesla na 126 dolárov za kilowatthodinu, zatiaľ čo ceny batérií sú v USA o 11 percent vyššie a v Európe až o 20 percent.
3. Čo to znamená pre automobilový svet?
Čína v roku 2023 vyviezla 1,55 milióna elektromobilov, čo je o 64 percent viac ako v predchádzajúcom roku. Čínsky vývoz smeroval najmä do zvyšku Ázie a do Európy, kde sú dotácie pre spotrebiteľov dostupné aj na dovážané, nielen doma vyrábané autá. Čínske značky na čele s BYD a Nio zaznamenali v prvom polroku 2023 skok na európskom trhu na 5,6 percenta z 1,1 percenta v roku 2020.
4. Prečo sa rast predaja elektroáut spomaľuje?
Globálny predaj elektromobilov stále rastie, no rast sa spomaľuje. Podľa BloombergNEF sa predaj plne elektrických vozidiel plus plug-in hybridov, ktoré môžu byť poháňané aj benzínom alebo naftou, v roku 2021 viac ako zdvojnásobil a v roku 2022 vzrástol o 62 percent. Minulý rok to však bolo 31 percenta, pričom tento rok sa opäť očakáva spomalenie na 21 percent.
5. Čo bude nasledovať?
Čínska ekonomika je v problémoch, čo znamená, že už nie je spoľahlivým zdrojom rastu, akým bola v uplynulých rokoch. Väčšina čínskych výrobcov nesplnila svoje predajné ciele na rok 2023 a očakáva sa, že predaj sa aj v roku 2024 spomalí.
Ale väčším problémom je dopyt v Európe a Spojených štátoch. Pri prvej vlne elektromobilov sa automobilky mohli spoľahnúť na technologických nadšencov a vládne dotácie na nákup firemných áut, aby zvýšili objemy predaja. V ďalšej fáze však narazili na vodičov, ktorí si viac uvedomujú náklady, pričom mnohí sú voči technológii skeptickí a odmietajú kupovať vozidlá, ktoré sú v priemere o 30 a 27 percent drahšie ako ekvivalenty so spaľovacími motormi v Európe a USA. Dotácie a daňové úľavy, ktoré pomohli zvýšiť predaj, v Európe vysychajú a súčasné stimuly v Spojených štátoch sú podmienené limitom miestnej produkcie.