Namiesto impulzívneho míňania peňazí začala čínska mládež intenzívne šetriť, keďže rast druhej najväčšej ekonomiky sveta je stále pomalý. Miestne sociálne siete podľa portálu CNBC ovládol trend takzvaného „šetrenia z pomsty“, v rámci ktorého si mladí Číňania stanovujú extrémne náročné ciele.
Dvadsaťšesťročná žena vystupujúca na internete pod prezývkou „Malá Čaj Čaj“ napríklad v jednom z príspevkov napísala, že chce mesačne minúť iba 300 čínskych jüanov (38,44 eura). Denné výdavky na jedlo sa jej pritom už podarilo skresať na neuveriteľných desať jüanov (1,28 eura).
Niektorí mladí Číňania si pomáhajú akýmisi „partnermi na šetrenie“, ktorí dohliadajú na to, aby si plnili stanovené ciele. Takisto čoraz viac uprednostňujú stravovanie v jedálňach určených pre starších občanov, kde si dokážu kúpiť čerstvé jedlá za relatívne nízke ceny. „Mladí ľudia vnímajú to isté, čo ostatní – že ekonomike sa jednoducho tak dobre nedarí,“ vysvetlil Christopher Beddor z firmy Gavekal Dragonomics.
Podľa Ťia Miao, odbornej asistentky na univerzite NYU Šanghaj, sa niektorí mladí ľudia k „šetreniu z pomsty“ uchýlili preto, lebo si nedokážu nájsť prácu. Iní zas môžu mať problém zvýšiť existujúce príjmy. „Nemajú tak inú možnosť, než míňať menej peňazí,“ dodala.
Miera nezamestnanosti medzi mladými Číňanmi vo veku od 16 do 24 rokov dosiahla v máji úroveň 14,2 percenta, čo je výrazne nad národným päťpercentným priemerom. Krajina síce nedisponuje oficiálnymi štatistikami o mesačných mzdách absolventov vysokých škôl, no nedávny prieskum odhalil, že priemerný mesačný plat absolventov, ktorí v roku 2023 ukončili bakalárske štúdium, bol 6 050 jüanov (774,45 eura).
Šporovlivé správanie mladých Číňanov je v ostrom kontraste s trendmi, ktoré sú v súčasnosti typické najmä pre generáciu Z (ročníky 1997 až 2012). Jej predstavitelia budú radšej na mizine, než by sa mali ochudobniť o zážitky či drahé oblečenie. Nadštandardné výdavky pritom často financujú prostredníctvom dlhu, t. j. kreditnými kartami. Podľa správy o indexe prosperity od spoločnosti Intuit by až 73 percent amerických predstaviteľov generácie Z malo radšej kvalitnejší život než viac peňazí na bankovom účte.