Každý druhý Francúz šetrí pre nedostatok peňazí na hygienických potrebách. S varovným zistením prišlo podľa denníka Le Figaro združenie Dons solidaires, podľa ktorého sa s rovnakým problémom potýkalo vlani len 34 percent opýtaných. Najviac postihnutí sú mladí ľudia, vrátane tých, ktorí pracujú.
Problém s nedostatočnou hygienou sa tak vkráda do mnohých francúzskych domácností, uviedla výkonná riaditeľka z Dons solidaires Dominique Besançonová. Organizácia, ktorú zastupuje, zhromažďuje a prerozdeľuje darované nepotravinárske výrobky. Horší prístup k hygienickým výrobkom sa podľa nej už netýka len najchudobnejších Francúzov.
Najčastejšie sa šetrí na líčení - 40 percent žien uvádza, že obmedzuje výdavky v tejto oblasti. Takmer každá piata obmedzuje nákup holiacich strojčekov (oproti 11 percentám v roku 2019, keď sa výskum vykonával prvýkrát), 16 percent žien obmedzuje nákup dezodorantov (v roku 2019 to bolo desať percent), 13 percent nákup pracieho prášku (v roku 2019 sa tento údaj nezisťoval) A 12 percent nákup zubných kefiek (v roku 2019 to bolo sedem percent).
„Je to neustále žonglovanie medzi nákupom potravín, hygienických potrieb a účtami za energie,“ hovorí Besançonová. Viac ako jeden človek z piatich sa podľa nej už musel rozhodovať medzi nákupom potravín a hygienických výrobkov. Táto neistota vedie dotknutých Francúzov k tomu, že výrazne šetria. Na 41 percent oslovených rodičov priznáva, že majú deti kontrolovať spotrebu sprchového gélu, zatiaľ čo pred piatimi rokmi ju kontrolovalo iba 20 percent rodičov. Tretina Francúzov predlžuje z dôvodu šetrenia používanie výrobkov na jedno použitie, 23 percent kontroluje spotrebu toaletného papiera a 11 percent sa niekedy umýva bez mydla.
Podľa Besançonovej možno všeobecne povedať, že mladí ľudia sú nedostatkom peňazí na hygienické potreby zasiahnutí najviac. Podiel tých, ktorí už sa museli rozhodovať medzi nákupom potravín a hygienických potrieb, „je alarmujúci“, uviedla. Ťažkosti majú študenti, mladí ľudia, ktorí nepracujú, ale tiež tí, ktorí prácu síce majú, ale vzhľadom na krízu a infláciu ťažko vychádzajú s peniazmi.
Okrem zjavných zdravotných problémov, ktoré tento nedostatok hygieny spôsobuje, sme svedkami vzniku „pocitu nepokoja medzi dotknutými ľuďmi, ktorý vedie k tomu, že sa vyhýbajú spoločnosti“, vysvetľuje Besançonová. A to do tej miery, že 17 percent opýtaných sa podľa zistení Dons solidaires neodvážilo ísť na pracovnú schôdzku. „Tento vplyv na sebavedomie prevláda najmä medzi mladými ľuďmi,“ poznamenala výkonná riaditeľka združenia.