Európa zaostáva vo výučbe cudzích jazykov. Podľa dát Eurostatu za rok 2022 sa dva alebo viac cudzích rečí v priemere učilo 6,5 percenta žiakov základných škôl. Vyčnieva len Luxembursko, kde sa vo viacerých jazykoch vzdeláva 79,6 percenta detí.
Časť tohto úspechu môže byť dôsledkom metodológie Eurostatu, ktorá francúzštinu a nemčinu, aj keď sú oficiálnymi jazykmi krajiny, považuje v rámci štatistík o vzdelávaní za cudzie jazyky, upozorňuje euronews.com.
Ďalšími krajinami s vysokým podielom žiakov, ktorí sa učia viac cudzích jazykov, sú Lotyšsko (37,2 %), Grécko (34,9 %) a Estónsko (33,6 %). Výučba dvoch alebo viacerých cudzích jazykov zostáva v EÚ napriek tomu v menšine. Pozitívnym trendom je, že rastie. Medzi rokmi 2013 a 2022 sa podiel žiakov základných škôl, ktorí sa učia aspoň dva cudzie jazyky, zvýšil zo 4,6 na 6,5 percent.
Na úrovni stredných škôl sú čísla vyššie. V roku 2022 sa 60,7 percenta žiakov nižších stredných škôl v EÚ učilo dva alebo viac cudzích jazykov. Fínsko viedlo s 98 percentami, nasledované Talianskom (96 %) a Gréckom (96 %). Naopak, najnižšie podiely boli zaznamenané v Írsku (6,1 %), Maďarsku (6,6 %) a Rakúsku (7,7 %).
Cesta ako zostať v USA vedie cez titul. Univerzity získavajú milióny, študenti pracovné víza
Medzi rokmi 2013 a 2022 sa podiel žiakov stredných škôl, ktorí sa učia dva alebo viac cudzích jazykov, tiež zvýšil, pričom výrazné nárasty boli zaznamenané v Česku (24,1 %), Francúzsku (21,8 %) a Belgicku (18,5 %), kde sa vyučujú všetky tri oficiálne jazyky krajiny – holandčina, francúzština a nemčina.