Výrobcovia náhrad živočíšnych výrobkov zvyšujú svoje kapacity a ponuku potravín, dôvodom je ich stúpajúci obrat v desiatkach percent.
Z rastlinného mäsa rastie veľký biznis. Globálne firmy vegánskym potravinám veria
„Rast obratu z našich výrobkov z tofu je viac ako 40 percent za január až október 2021 v porovnaní s minulým rokom,“ vyjadril sa pre Hospodárske noviny (HN) Juraj Lunter, výkonný riaditeľ spoločnosti Alfa Bio. Podľa portálu Finstat firme stúpli v minulom roku tržby o viac ako tri milióny eur na vyše 15,7 milióna.
Miliónové investície
„Prestavali sme kompletne výrobné priestory, baliareň či sklady. Investovali sme do tretej linky na tofu, do baliacich strojov, novej udiarne a mnohých ďalších zariadení,“ približuje Lunter. Okrem toho dali peniaze aj do vývoja, vďaka čomu priniesli nové produkty či výrobné postupy. Dokopy ich to stálo 2,5 milióna eur, informuje HN.
Zemiaky, tofu či bryndza. Rodinné firmy majú široký záber
Náhrady mäsa však už nie sú len výsadou vegánov či vegetariánov. Cieľom najväčšieho slovenského výrobcu tofu je oslovenie spotrebiteľa, ktorý sa zaujíma o zdravú výživu.
„Dopyt rastie v desiatkach percent a hlavne ľudia sa učia na nové a zdravšie veci. Náš rast je okolo 90 percent na slovenskom a českom trhu,“ potvrdzuje trend rastúceho trhu s alternatívnymi potravinami Peter Vittek, majiteľ zvolenskej spoločnosti Alfa Sorti.
Záujem pretrváva
Firmu kúpil pred rokom, investoval do nej milión, zdokonalil výrobu, strojnásobil jej kapacitu a už v lani sa mu podarilo zvýšiť medziročne tržby o vyše 35 percent na 4,3 milióna eur.
Investičné vína za pol milióna a v noci vstup pre registrovaných. Pozrite si Tkáčove potraviny
Záujem slovenských spotrebiteľov o náhrady živočíšnych produktov pretrváva. Agentúra Focus ukázala, že až takmer 37 percent ľudí zvažuje alebo už znížilo svoju spotrebu živočíšnych produktov. Pritom až vyše 41 percent opýtaných si počas roka kúpilo do domácnosti rastlinné alternatívy mäsa či údenín.
Rozširujú výrobu
Spoločnosť Nestlé má veľké očakávania od svojej značky Garden Gourment. Ich závod pôsobiaci v Čechách zvýšil oproti roku 2016 svoju produkciu už štvornásobne. Aj preto vlani dokončili historicky najvyššiu investíciu od vstupu Nestlé na tento trh za viac ako 31 miliónov eur.
Zdravé potraviny by podľa Patricka Linharta mali byť lacnejšie
„Išla do rozšírenia výrobných priestorov a nákup nových výrobných technológií na zvýšenie produkčnej kapacity závodu,“ tvrdí Robert Kičina manažér komunikácie v spoločnosti pre HN.
Závod v susednej krajine čaká ďalšia 15 miliónová investícia, keďže ich produkty putujú do celej Európy a Severnej Ameriky.