Priame čínske investície v Srbsku a Maďarsku presahujú 15 miliárd dolárov a ďalšie pribúdajú. Ich záber je široký: od maďarských závodov na výrobu automobilových batérií až po ťažbu medi v Srbsku. Najnovším príkladom štedrej podpory Číny na európskom kontinente je železničné spojenie Belehrad – Budapešť, kde sa práve podarilo dokončiť úsek po mesto Nový Sad na severe Srbska, prvý v rámci modernizácie 350 kilometrov dlhej trate.
Je zároveň ukážkou toho, ako sa Peking snaží financovať obnovu rôznych kútov Európy napriek tomu, že ho teraz veľká časť kontinentu vníma ako strategického rivala. Informuje o tom Bloomberg.
Novú vysokorýchlostnú železnicu navštívi aj prezident Si Ťin-pching počas tohtotýždňovej cesty do Európy; po Paríži sa zastaví v Belehrade a Budapešti. Srbský prezident Aleksandar Vučič povedal, že chce vtiahnuť svoj národ do Európskej únie, no zároveň chce udržiavať vzťahy s Čínou a Ruskom. V Maďarsku, ktoré je členom EÚ už dve desaťročia, si premiér Viktor Orbán vytvoril vlastnú nacionalistickú cestu, pričom sa dostal do konfliktu s euroblokom v otázke právneho štátu a financovania. Pohrozil, že pomoc Ukrajine bude vetovať.
Pre Si Ťin-pchinga a jeho vládu sú užšie vzťahy s dvoma európskymi štátmi prínosom. A. Vučič a V. Orbán sa napríklad stretli s Vladimirom Putinom na medzinárodnom fóre, ktoré usporiadala Čína vlani v októbri.
Podľa vedúceho pracovníka zameraného na strednú Európu z Nemeckého Marshallovho fondu Spojených štátov Daniela Hegedusa je to jasný odkaz pre ostatné európske krajiny, „akú príležitosť premeškali“.
„Číňania ukazujú, že vedia odmeniť priateľov, tých, ktorí s nimi zostávajú, tých, ktorí s nimi pracujú, a v konečnom dôsledku z toho profitujú,“ povedal s tým, že sa takto snažia prezentovať výhody spolupráce s Čínou.