Americká internetová spoločnosť Meta Platforms musí obmedziť využívanie osobných údajov získaných z Facebooku k cieleným reklamám. Rozhodol o tom v piatok Súdny dvor EÚ.
Ochrana osobných údajov
Súd svojím rozhodnutím podporil rakúskeho aktivistu za ochranu osobných údajov Maxa Schremsa, ktorý sa obrátil na rakúsky súd so sťažnosťou, že sa stal terčom personalizovaných reklám, ktoré Meta vytvára na základe spracovania osobných údajov. Rakúsky súd potom požiadal o vyjadrenie súd so sídlom v Luxemburgu.
„Internetová sociálna sieť ako Facebook nemôže využívať všetky osobné údaje získané za účelom umiestňovania cielených reklám bez časových reštrikcií a bez rozlišovania medzi typmi dát,“ uviedol súd. Odkázal pritom na princíp minimalizácie údajov obsiahnutý vo Všeobecnom nariadení o ochrane osobných údajov (GDPR).
Postoj Mety
Meta na rozhodnutie reagovala vyhlásením, že do ochrany súkromia vo svojich produktoch investovala viac ako päť miliárd eur a že nepoužíva špeciálne kategórie dát poskytovaných používateľmi na personalizáciu reklám. Obstarávatelia reklám pritom nesmú citlivé údaje zdieľať. „Každý, kto používa Facebook, má prístup k širokej škále nastavení a nástrojov, ktoré ľuďom umožňujú určovať, ako využívame ich informácie,“ uviedol hovorca Mety.
Schremsova právna zástupkyňa Katharina Raabeová-Stuppnigová verdikt luxemburského súdu naopak privítala. „Po tomto rozsudku bude môcť byť len malá časť dátového fondu Mety využívaná na reklamu – aj keď používatelia s reklamami súhlasia. Toto rozhodnutie platí tiež pre akúkoľvek inú internetovú reklamnú spoločnosť, ktorá nepraktizuje prísnu ochranu údajov,“ dodala Raabeová-Stuppnigová.