Jedenásť z nich už je realitou, zvyšné existujú ako koncepcie na papieri. Štyri projekty pochádzajú z Holandska, teda z krajiny, ktorá patrí k cyklistickým rajom – približne 43 percent obyvateľov tejto krajiny bicykluje každý deň.

Projekty sú tematicky rozdelené do troch kategórií – cesty, pripojenia a destinácie. Dizajnérske riešenia jednotlivých projektov majú inšpirovať ďalšie mestá, aby sa odhodlali na podobné projekty.

Mestá môžu vyzerať inak. Pozrite si unikátne projekty cyklistickej architektúry

Zdroj: BYCS / BAB

50by30

Cyklistická architektúra má uľahčiť prepájanie rastúceho počtu cyklistov a všetkých aspektov mestského života, vytvárať rovnováhu medzi pohybom a pobytom ľudí, viesť obyvateľov k zdravšiemu životnému štýlu, čistejšiemu životnému prostrediu a udržateľnejšiemu hospodárstvu mesta, vysvetľuje holandská organizácia BYCS, ktorá výstavu BAB iniciuje.

Organizácia tvrdí, že dobre vyriešená cyklistická infraštruktúra prináša viaceré sociálne, hospodárske a environmentálne výhody. Jej najodvážnejšou ambíciou je docieliť stav „50by30“, teda aby 50 percent všetkých výletov a jázd v rámci mesta do roku 2030 vykonávali ľudia práve na bicykloch.

K priekopníckym projektom patrí napríklad najväčšie cyklistické parkovisko v Utrecht Central Station, ktoré má čoskoro pojať až 13 500 bicyklov. Za zmienku stojí aj jedinečný cyklistický „dvojkruh“ v belgickej provincii Limbursko, čo je 700 metrov dlhá a 10 metrov vysoká oceľová konštrukcia, ktorá cyklistov vedie okolo stromov a takmer ponad ne.

Mestá môžu vyzerať inak. Pozrite si unikátne projekty cyklistickej architektúry

Zdroj: BYCS / BAB