Pod okresným úradom by malo fungovať až päť rôznych úradov. Cieľom je, aby štátna správa bola bližšie k občanovi, ktorý by na úradoch mal stráviť menej času. 

K 1. októbru zaniknú všetky obvodné úrady životného prostredia, obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, obvodné lesné úrady, obvodné pozemkové úrady a správy katastra. Ich pôsobnosť sa presunie do jedného integrovaného úradu, ktorý vláda nazvala okresný úrad. Občan na ňom vybaví živnostenské oprávnenie, list vlastníctva, stavebné povolenie. Okresné úrady sa dostanú aj do 22 miest, kde doteraz obvodné úrady nesídlili. 

Súčasťou reformy je aj schválenie zákona o e-Governmente v parlamente, ktorý by mal prepojiť elektronické služby verejnej správy a registrov.

Úrady na okrese

"K 1. októbru vzniknú okresné úrady so sídlami v 72 okresoch. Zároveň sa zruší 248 miestnych orgánov štátnej správy, ktorých pôsobnosť prejde pod tento integrovaný miestny orgán štátnej správy," hovorí generálny riaditeľ sekcie verejnej správy ministerstva vnútra Adrián Jenčo.

Svoje záležitosti si občania vybavia na miestne príslušnom okresnom úrade - na danom odbore s tým, že od budúceho roka začnú fungovať klientské centrá. Bude ich toľko, koľko okresov - 72 a budú poskytovať aj služby daňových úradov a Sociálnej poisťovne.

"Aktuálne pracujeme na sprevádzkovaní klientských centier v mestách Galanta, Trenčín, Považská Bystrica, Nitra, Topoľčany, Banská Štiavnica, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Kežmarok, Sabinov, Snina, Stará Ľubovňa a Svidník," dopĺňa A. Jenčo.

Dodáva, že v mestách, kde to priestorové kapacity umožňovali, boli integrované úrady premiestnené do budov súčasných obvodných úradov. Od októbra fungujú pod názvom okresné úrady. Ministerstvo vnútra rieši ich ďalšie využitie pre rezort, alebo ich odpredá. Naopak, v mestách bez dostatočných či vyhovujúcich kapacít zostanú  integrované úrady vo svojich vlastných priestoroch a ministerstvo bude riešiť iné možnosti ich efektívneho premiestnenia.

Integrované úrady špecializovanej štátnej správy na úrovni krajov - okrem Nitry - budú nateraz vzhľadom na prebiehajúcu pasportizáciu budov v majetku štátu na svojich pôvodných adresách.

"Správy katastra budeme schopní fyzicky premiestniť do budov okresných úradov najskôr až budúci rok - kvôli oneskoreniam v projekte automatizácie procesov a implementácii online služieb," dodal A. Jenčo.

Ktoré úrady prestanú existovať 

50  obvodných úradov prejde na 72 okresných ú­radov. Úrady bude riadiť ministerstvo vnútra cez prednostov, ktorých navrhuje vláde minister vnútra

  • obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie
  • obvodné lesné úrady
  • obvodné pozemkové úrady
  • obvodné úrady životného prostredia
  • všetky správy katastra

Čo vybavíte na okresnom úrade

  • prevod nehnuteľností 
  • agendu životného prostredia
  • živnostenské oprávnenie
  • záležitosti okolo územného plánovania, výstavby a bytovej politiky
  • agendu školskej správy - rušenie či zriaďovanie materských škôl, špeciálnych základných či stredných škôl, odborných učilíšť, bilingválnych škôl
  • záležitosti poľovníctva, hospodárenia v lesoch, pozemkových úprav, obrany štátu

Koľko sa ušetrí

Bude znamenať reforma ESO aj prepúšťanie v štátnej správe? Koľkí pracovníci budú musieť opustiť svoje úradnícke stoličky, známe ešte nie je.

V tejto fáze reformy do integrovaných úradov prechádzajú všetci zamestnanci. Ministerstvo vnútra tvrdí, že "optimalizácia ľudských zdrojov na základe auditov bude aktuálna v ďalšej fáze reformy - v priebehu budúceho roka."  

Úspory, ktoré majú byť dosiahnuté v súvislosti s reformou ESO, Ministerstvo financií už zahrnulo do štátneho rozpočtu na rok 2013. Ide o 130 miliónov eur.

V roku 2014 by sa malo (formou viazania výdavkov jednotlivých kapitol) ušetriť 414 miliónov. Keďže pre rezorty je záväzná iba celková výška úspory a nie počty rušených úradov či prepustených zamestnancov, v súčasnosti je podľa ministerstva vnútra predčasné hovoriť o konkrétnych číslach.

Čo sa zmení od októbra

  • z doterajších 50 obvodných úradov bude k 1. októbru fungovať ako okresné 49 úradov (okrem Štúrova) + vznikne 23 nových úradov (Hlohovec, Skalica, Ilava, Myjava, Partizánske, Púchov, Zlaté Moravce, Bytča, Kysucké Nové Mesto, Turčianske Teplice, Tvrdošín, Banská Štiavnica, Detva, Krupina, Poltár, Revúca, Žarnovica, Levoča, Medzilaborce, Sabinov, Snina, Gelnica, Sobrance
  • všetky integrované úrady štátnej správy vo forme odborov sa sústredia do budúcich okresných úradov na 1 adresu v mestách: Senec, Piešťany, Hlohovec, Skalica, Nové Mesto nad Váhom, Ilava, Myjava, Púchov, Zlaté Moravce, Bytča, Turčianske Teplice, Banská Štiavnica, Detva, Krupina, Žarnovica, Bardejov, Svidník, Snina a Gelnica
  • na 2 adresách fungovať okresné úrady v mestách Nitra, Trnava, Galanta, Skalica, Bánovce na Bebravou, Považská Bystrica, Partizánske, Topoľčany, Dolný Kubín, Lučenec, Revúca, Stará Ľubovňa, Vranov nad Topľou, Levoča, Košice - okolie, Michalovce a Sobrance

Čo bude po prvých zmenách nasledovať

  • integrácia špecializovanej miestnej štátnej správy -  do polovice roka 2014
  • sprevádzkovanie klientských centier pre občanov - 2014/2015. Občan tu vybaví všetky svoje požiadavky - jednoduchšiu agendu na počkanie. O vybavovaní zložitejších požiadaviek by ho mal úrad v budúcnosti informovať na webe alebo prostredníctvom call centra
  • optimalizácia výkonu štátnej správy, procesov a štruktúr ústredných orgánov štátnej správy a samosprávy - 2014-2020