Najnovšie plavidlo spoločnosti Moller-Maersk čoskoro vypláva z pobrežia Južnej Kórey, pričom bude poháňané zeleným metanolom. Bloomberg informuje, že lodný gigant pôsobiaci v jednom z najviac znečisťujúcich priemyselných odvetví na svete sa snaží znížiť emisie.
Spoločnosť so sídlom v Kodani predstavila 350 metrov dlhú kontajnerovú loď s názvom Ane Maersk v lodenici kórejského staviteľa lodí Hyundai Heavy Industries v meste Ulsan. Plavidlo bude v prevádzke od februára a dokáže prekonať veľké vzdialenosti. Bude sa plaviť na trasách medzi Čínou, ďalšími ázijskými krajinami, Blízkym východom a Európou. Má kapacitu pre 16 592 kontajnerov alebo asi 29-tisíc afrických slonov.
Medzinárodná námorná organizácia má za cieľ dosiahnuť nulové emisie do roku 2050; Maersk má túto ambíciu už do roku 2040. „Do roku 2030 chceme, aby sa 25 percent objemu, ktorý prepravujeme, prepravovalo pomocou zelených palív,“ priblížil Leonardo Sonzio, vedúci riadenia flotily a technológie v Maersku.
Spoločnosť vo veľkom stavia na zelený metanol. V novembri minulého roka sa dohodla na každoročnom nákupe 500-tisíc metrických ton paliva od čínskej firmy, čo je doteraz najväčší obchod svojho druhu.
Ďalší prepravcovia postupujú podobne. Podľa BloombergNEF by do roku 2027 malo byť dodaných 150 takýchto kontajnerových lodí. Plavidlá poháňané metanolom však koncom roka 2023 tvorili len 9,4 percenta z celkového počtu.
Ročná kapacita výroby zeleného metanolu by sa do roku 2027 mala dostať na úroveň približne 5,5 milióna, čo by bolo 11-krát viac ako v súčasnosti. Na úplnú výmenu všetkého lodného paliva v roku 2050 by však bolo treba až 540 miliónov ton.
Staviteľ lodí Hyundai Heavy Industries očakáva, že viac ako 70 percent jeho objednávok na tento rok budú lode poháňané zelenými palivami.