Náklady na elektromobil sú také vysoké, že mnohým ľuďom jeho kúpa nedáva zmysel. Po počiatočnom nadšení nastal prudký pokles predaja elektrických vozidiel v Európe. Poistenie a opravy sú drahšie ako pri autách so spaľovacím motorom a mnohí potenciálni zákazníci váhajú aj pre diery v nabíjacej infraštruktúre.
Trh ešte nie je pripravený, kým sa cenovo dostupné elektrické vozidlá nestanú realitou, konštatuje Bloomberg. Prebytok elektromobilov upcháva mnohé svetové prístavy a továrne obmedzujú produkciu. „Strácame dynamiku,“ povedal generálny riaditeľ skupiny Mobility Sweden Mattias Bergman, ktorej sa predaj v prvom štvrťroku prepadol takmer o pätinu. „Trh už nerastie a podiel elektrických áut na ňom v skutočnosti klesá.“
Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis a ďalšie automobilky investovali miliardy do novej výroby a teraz zápasia so slabnúcim dopytom. Predaj v Európe klesol v marci medziročne o 11 percent. Nemecko, Švédsko a Taliansko zaznamenali až 30-percentný pokles.
Najsilnejšiu európsku ekonomiku postihla bezprecedentná rozpočtová kríza, v dôsledku ktorej štát koncom minulého roka náhle stiahol svoj populárny dotačný program, čo spôsobilo, že predaj elektroáut sa v decembri znížil na polovicu. Vo Švédsku – na najvyspelejšom trhu s elektrickými vozidlami v Európe – sa minulý rok predalo 39 percent nových vozidiel na batérie. Tamojšia vláda však ukončila stimul a následne znížila dane z paliva, čím sa autá so spaľovacím motorom stali v porovnaní s elektromobilmi ešte lacnejšími.
To všetko nepraje ambicióznemu plánu Európy do roku 2035 postupne ukončiť predaj nových áut so spaľovacím motorom. Výrobcovia automobilov už za zmiernenie alebo odloženie tohto plánu začali lobovať. „Spotrebitelia v Európe sú momentálne stratení, keďže vlády príliš často menia pravidlá pre dotácie na elektromobily,“ hovorí výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti AlixPartners Alexandre Marian. Myslí si, že v období pred rokom 2035 by bola potrebná určitá kontinuita pravidiel.