Oficiálne spustenie podnikania býva pre mnohých zakladateľov startupov vzrušujúcou, no zároveň trochu desivou skúsenosťou. Len málo z nich ale zažilo horší štart než Shivaun Raff a jej manžel Adam, ktorí v júni 2006 spustili webovú stránku na porovnávanie cien s názvom Foundem. V tom čase ešte netušili, že pôjde o začiatok konca ich spoločnosti.
Google totiž stránku zaradil takmer na chvost relevantných odkazov, ktoré tento vyhľadávací nástroj zobrazuje pri zadaní fráz ako „porovnávanie cien“ či „nakupovanie porovnávaním“. Túto penalizáciu spustil jeden z automatických filtrov na ochranu proti spamu.
Pre Foundem išlo o likvidačný problém, keďže webová stránka si účtovala poplatok, keď zákazníci cez jej odkazy klikli na weby predajcov. „Ak na vašu stránku nikto nechodí, nemáte biznis,“ posťažoval sa portálu BBC Adam. Podľa manželov sa Google postaral o to, aby bol Foundem na internete prakticky neviditeľný. S ostatnými prehliadačmi manželia takýto problém vôbec nemali. Pár preto Googlu pravidelne posielal žiadosti o zrušenie obmedzenia, no ani po vyše dvoch rokoch sa nedočkal žiadnej odpovede.
Zakladatelia Foundemu sa rozhodli vec vyriešiť oficiálnou cestou. Spor trval 15 rokov, no nakoniec Európska komisia v roku 2017 rozhodla v ich prospech a udelila Googlu rekordne vysokú pokutu vo výške 2,4 miliardy eur. Podľa nej totiž firma zneužívala svoje dominantné postavenie na trhu a vo výsledkoch vyhľadávania nelegálne uprednostňovala vlastnú službu na porovnávanie cien, zatiaľ čo znevýhodňovala konkurenciu.
Mnohí odborníci považujú rozhodnutie Komisie za jeden z kľúčových momentov globálnej regulácie veľkých technologických spoločností. Google sa proti verdiktu odvolal, no Európsky súdny dvor žiadosť v septembri zamietol. Manželia neskôr zistili, že ich stránka nebola jediná, ktorú vyhľadávač „sabotoval“. Do roku 2017 nahlásilo rovnaký problém 20 subjektov vrátane Kelkoo, Trivago a Yelpu.
Manželia si stále myslia, že praktiky Googlu sa nezmenili a sú naďalej protisúťažné. Európska komisia začala v marci v rámci nového zákona o digitálnych trhoch vyšetrovať jeho materskú spoločnosť Alphabet. Chce zistiť, či vo výsledkoch vyhľadávania ešte stále uprednostňuje vlastné produkty a služby.