Dánsky námorný dopravca Maersk varuje pred znížením prepravných kapacít po útokoch v Červenom mori. V druhom štvrťroku môžu podľa neho útoky znížiť kapacitu medzi Ďalekým východom a severnou Európou až o 20 percent. Informovala o tom agentúra Reuters. Maersk a ďalší námorní dopravcovia od vlaňajšieho decembra odkláňajú lode na trasu okolo afrického Mysu dobrej nádeje, aby sa v Červenom mori vyhli útokom militantných húsíov na plavidlá. Dlhší čas plavby však zvyšuje sadzby za prepravu.
„Riziková zóna sa rozšírila a útoky zasahujú ďalej od pobrežia,“ uviedol Maersk v aktualizovanom odporúčaní zákazníkom. „To prinútilo naše lode ďalej predĺžiť cestu, čo má za následok ďalší čas a náklady na to, aby sa váš náklad dostal na miesto určenia,“ dodal.
Maersk odhaduje, že presmerovaním dopravy mimo Suezského prieplavu sa kapacita prepravy kontajnerov medzi Ďalekým východom a severnou Európou a Stredozemným morom zníži v druhom štvrťroku o 15 až 20 percent. Hovorca podniku uviedol, že situácia v Červenom mori sa stále vyvíja. Maersk býva považovaný za barometer svetového obchodu, more brázdi vyše 730 kontajnerových lodí spoločnosti. Minulý týždeň firma uviedla, že narušenie lodnej dopravy podľa nej potrvá najmenej do konca roka.
Nemecký konkurent Hapag-Lloyd vidí okolnosti trochu optimistickejšie, kríza by podľa neho mohla skončiť aj skôr. Francúzska spoločnosť CMA CGM stále posiela niektoré lode cez Červené more v sprievode fregát francúzskeho alebo iného európskeho námorníctva. Väčšina jej lodí je však presmerovaná na cestu okolo Afriky, povedal denníku Le Monde generálny riaditeľ Rodolphe Saadé. „Problém spočíva v tom, že musíte zastavovať v prístavoch, ktoré nie sú cieľovou destináciou, a prekladať na menšie lode,“ uviedol Saadé.