Francúzsky prezident Emmanuel Macron by chcel pre svoj nový plán získať podporu nemeckého kancelára Olafa Scholza. Jeho cieľom je pomôcť európskym automobilkám, aby mohli konkurovať Číne či Spojeným štátom po tom, čo americký prezident Joe Biden ohlásil objemné dotácie v prospech elektrických áut vyrobených v Severnej Amerike.

Podľa agentúry Bloomberg sa síce Macron a Scholz nezhodli v otázkach obrannej či energetickej politiky, no obaja lídri súhlasia, že si domáci priemysel zaslúži väčšiu podporu.

Musia držať spolu

Macron v rámci svojho stredajšieho rozhovoru pre francúzsku televíziu France 2 povedal, že spolu so Scholzom súhlasia s myšlienkou, aby boli automobilové dotácie EÚ využité na vozidlá vyrobené v Európe. To by podľa neho mohlo pomôcť zmierniť dôsledky Zákona o znižovaní inflácie v Spojených štátoch, ktorý okrem iného poskytuje dotácie na elektrické autá vyrobené v Severnej Amerike.

Čína a Spojené štáty chránia svoj priemysel, podotkol prezident a dodal, že Európa sa musí zmeniť. Francúzsko a Nemecko musia držať spolu, tvrdí.

Scholz si podľa zdroja z prezidentovho prostredia myslí to isté.

Macron už raz pohorel

Macron sa v roku 2017 snažil v rámci verejného obstarávania presadiť právny predpis o uprednostňovaní nákupu výrobkov európskeho pôvodu (Buy European Act). Vzťahoval by sa na spoločnosti, ktorých výroba aspoň spolovice prebieha v EÚ. Macron však v Bruseli narazil na odpor, a tak bol nútený sa tejto myšlienky vzdať.

Proti bolo aj Nemecko. Argumentovalo tým, že by to malo vplyv na obchod s Čínou a Spojenými štátmi, pričom by to najviac pocítili práve automobilky Volkswagen, Mercedez-Benz či BMW.

Odvtedy sa však situácia zmenila a pandémia koronavírusu odhalila závislosť Európy od zámorských dodávateľských reťazcov. EÚ sa už podarilo efektívne zmierniť niektoré svoje pravidlá v oblasti štátnej pomoci, čo značí, že nové iniciatívy ochrany spoločností pred konkurenciou by teraz v Bruseli mohli nájsť podporu.

Oživenie Macronovej myšlienky o zavedení zákona o uprednostňovaní nákupu európskych výrobkov by však mohlo byť aj s podporou Nemecka problematické, pretože by muselo dôjsť k opätovnému prerokovaniu dohôd o voľnom obchode.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke zamestnankyňa kráča vo výrobnom závode automobilky BMW, ktorá investuje do výroby elektromobilov a batérií
Neprehliadnite

Výrobcovia automobilov do roku 2030 zdvojnásobia výdavky na elektrické vozidlá a batérie